• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-30052011-162911
Documento
Autor
Nombre completo
Joana Neves
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2010
Director
Tribunal
Janotti, Maria de Lourdes Monaco (Presidente)
Favaretto, Celso Fernando
Glezer, Raquel
Prado, Maria Ligia Coelho
Zamboni, Ernesta
Título en portugués
O ensino público vocacional em São Paulo: renovação educacional como desafio político - 1961-1970
Palabras clave en portugués
Educação renovada
Ensino vocacional
Escola experimental
Política educacional
Resumen en portugués
Esta tese estuda a criação de um sistema experimental de educação Sistema de Ensino Vocacional no contexto da reforma do ensino industrial paulista das décadas de 60 e 70 do século XX. Juntamente com o exame da instalação, organização e funcionamento do Vocacional foram pesquisados os embates e contradições que assinalaram sua trajetória. Situando a renovação educacional como resposta às aspirações socioeconômicas da sociedade paulista e ao processo de desenvolvimento urbano industrial, foram analisadas as relações entre as propostas do Sistema de ensino e o contexto político, sobretudo, as implicações sobre o final da experiência sob a repressão da ditadura. A pesquisa contou com o suporte de significativa documentação, produzida pela própria experiência e por aportes da memória da pesquisadora que atuou, como professora, no ensino Vocacional, estabelecendo-se um diálogo entre o escrito e o vivido.
Título en inglés
The public vocational teaching in São Paulo: educational renovation as a political challenge - 1961-1970
Palabras clave en inglés
Educational politics
Experimental school
Renovated education
Vocational teaching
Resumen en inglés
This thesis studies the creation of an experimental education system Vocational Teaching System in the context of the reform of the industrial teaching in São Paulo in the sixty and seventy decades of the 20th century. Together with the examen of the installation, organization and functioning of the Vocational system, the conflicts and contradictions that marked its course were also researched. By setting the educational renovation as an answer to the socioeconomic aspirations of the São Paulo society and to the industrial urban development process, the study analyzed the relations between the teaching System proposals and the political context, above all the implications related to the experience ending, under the repression of the dictatorship. The survey was supported by extensive documentation produced by the experience itself and by memory subsidies of the researcher, who acted as a teacher in the Vocational system, thus allowing a dialog between the written and the lived.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
2010_JoanaNeves.pdf (2.35 Mbytes)
Fecha de Publicación
2011-05-30
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.