• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2010.tde-29102010-094838
Document
Auteur
Nom complet
Adriana Maria Pinheiro Martins Pereira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2010
Directeur
Jury
Meneses, Ulpiano Toledo Bezerra de (Président)
Carvalho, Vânia Carneiro de
Costa, Helouise Lima
Essus, Ana Maria Mauad de Sousa Andrade
Squeff, Letícia Coelho
Titre en portugais
A cultura amadora na virada do século XIX: a fotografia de Alberto de Sampaio (Petrópolis/Rio de Janeiro, 1888-1914)
Mots-clés en portugais
Alberto de Sampaio
Fotoclube
Fotografia
Fotografia amadora
Petrópolis
Resumé en portugais
Este trabalho tem por objetivo analisar a cultura amadora fotográfica na virada do século XIX, tendo como contexto Petrópolis e Rio de Janeiro e tomando como fio condutor a produção e atuação de Alberto de Sampaio, um advogado e apaixonado fotógrafo amador, pertencente à elite da cidade serrana. São examinados os integrantes dessas atividades, suas qualificações sociais e culturais, práticas e objetivos, competência (econômica, material, técnica e outras), seus produtos, usos e funções, referenciais (critérios, normas, valores e seus veículos), suas formas de associação e interação. Três séries de fotografias tematizando a natureza, a família e a cidade permitem concluir que fotografar não era um registro documental mas uma prática comunicacional, completada pela circulação familiar e entre amigos, homens cultivados e refinados, sedimentando laços e garantindo solidariedade, tudo alimentado pelo afeto, pela diversão, pelo lúdico e pelo humor. Era um propósito que não poderia assentar-se em outros fundamentos, como os de natureza política, econômica e profissional.
Titre en anglais
The amateur culture in the turning of the Nineteenth century: the photography of Alberto de Sampaio (Petrópolis/Rio de Janeiro, 1888-1914)
Mots-clés en anglais
Alberto de Sampaio
Amateur photography
Petropolis
Photo club
Photography
Resumé en anglais
This piece of work aims to analize the amateur photographic culture in the turning of the Nineteenth century, using as context Petropolis and Rio de Janeiro and taking as guiding principles Alberto Sampaio's production and performance, a lawyer and passionate amateur photographer, who was part of the mountain range city's elite. It will be examined the components of such activities, their social and cultural qualifications, practices and objectives, competence (economical, material, technical and others), their products, uses and functions, frames of reference(criteria, rules, values and their vehicles), their forms of association and interaction. Three series of photographies using as a theme, the nature, the family, and the city allow to conclude that photographing was not a documentation recording, but a communication practice, completed by the circulation in family and among friends, refined and educated men, settling bonds and assuring solidarity, everything powered by affection, by enjoyment, by the ludic, by humour. It was a purpose that could not be settled in other basic rules as of political, economical or professional natures.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2010-10-29
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.