• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2013.tde-28062013-130124
Document
Author
Full name
Caio de Souza Gomes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Capelato, Maria Helena Rolim (President)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Garcia, Tânia da Costa
Title in Portuguese
"Quando um muro separa, uma ponte une": conexões transnacionais na canção engajada na América Latina (anos 1960/70)
Keywords in Portuguese
Canção engajada
Conexões transnacionais
Cultura e política na América Latina
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa é analisar como, ao longo das décadas de 1960 e 70, artistas ligados à canção engajada conceberam projetos de integração da América Latina por meio da canção, e como esses projetos resultaram no estabelecimento de uma série de conexões transnacionais. Neste período, os impactos da Guerra Fria tiveram como consequência um contexto político fortemente polarizado, o que afetou diretamente o campo cultural e, especialmente, o campo artístico. As experiências políticas comuns favoreceram as trocas de ideias e a intensa circulação de artistas por todo o continente, permitindo o estabelecimento de uma série de contatos e diálogos. Utilizando como fonte principal a discografia dos mais destacados artistas de cada país, o objetivo á analisar essa história de conexões transnacionais na canção engajada latino-americana focalizando três fases distintas: a) a primeira, entre 1963 e 1966, momento de formação e consolidação dos movimentos de nueva canción no Cone Sul, em que o engajamento se manifestou fundamentalmente por meio da crítica social; b) a segunda, entre 1967 e 1969, marcada pelos impactos do I Encuentro de la Canción Protesta, realizado em Cuba, que resultou no destaque de dois temas importantes: a revolução e o anti-imperialismo; c) a terceira, que compreende a década de 1970, período marcado pela radicalização dos discursos políticos, pela intensificação das conexões e também pelas tentativas de inserção dos artistas brasileiros nos circuitos da canção engajada latino-americana.
Title in English
"When a wall separates, a bridge unites": transnational connections in the Latin America protest song (1960/70)
Keywords in English
Culture and politics in Latin America
Protest song
Transnational connections
Abstract in English
The objective of this research is to analyze the Latin America integration project conceived by the artists involved with the protest song in the 1960s and 1970s. In this period, the impact of Cold War resulted in a polarized debate that affected the cultural field, and especially the artistic field. The common political experiences favored the exchange of ideas and the intense movement of artists across the continent. Using the most prominent artists discography as source, the purpose is to analyze three moments of the history of "transnational connections" in the protest song in Latin American: a) the first, between 1963 and 1966, time of development and consolidation of nueva canción movement in the Southern Cone, when the engagement was manifested fundamentally by social criticism; b) the second, between 1967 and 1969, marked by the impact of the I Encuentro de la Canción Protesta held in Cuba, that highlighted two important themes: revolution and anti-imperialism; c) the third, which comprises the 1970s, a period marked by the radicalization of political discourse and by the intensification of connections. Especially in this third phase, I analyze the Brazilian artists efforts to integrate the circuits of Latin American protest song.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-06-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.