• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-25092018-123701
Document
Author
Full name
Mariana Rodrigues Rosell
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de (President)
Cardenuto Filho, Reinaldo
Cardoso, Mauricio
Motta, Miriam Hermeto de Sá
Title in Portuguese
'Ator sem consciência é bobo da corte': frentismo cultural e realismo crítico na dramaturgia brasileira de matriz comunista, 1973-1979
Keywords in Portuguese
Anos 1970
Dramaturgia de matriz comunista
História e teatro
Regime militar brasileiro
Resistência cultural
Teatro engajado
Abstract in Portuguese
Este trabalho analisa quatro peças brasileiras dos anos 1970: Um grito parado no ar (Gianfrancesco Guarnieri, 1973), Rasga coração (Oduvaldo Vianna Filho, 1974), Gota dágua (Chico Buarque e Paulo Pontes, 1975) e O último carro (João das Neves, 19641967-1976). Escritas por diferentes dramaturgos, essas peças são representantes de um projeto de teatro que se constituiu na década de 1970, marcado pelas tentativas de retomada dos palcos brasileiros com uma dramaturgia cujas principais características são a valorização da palavra como eixo estruturante das peças, o investimento na busca por uma síntese formal de acordo com a matéria histórica a ser representada e a reafirmação do compromisso com o engajamento. A análise das peças permitiu identificar a forte presença de elementos da cultura política comunista e a proximidade de seu discurso com o projeto político do Partido Comunista Brasileiro (PCB), o que permitiu caracterizá-las como dramaturgia de matriz comunista. As tentativas de retomada dos palcos se deram através de um processo de avaliação da prática teatral no qual os dramaturgos reafirmaram alguns dos pressupostos que haviam tido no horizonte de sua escrita dramatúrgica até então, ao mesmo tempo em que tentaram abandonar outros. Tentando deixar de lado o idealismo com que haviam lido a realidade brasileira e a teleologia revolucionária com que haviam representado os personagens populares, esses dramaturgos não abandonaram a defesa de uma estratégia de resistência ao regime militar através de uma frente ampla pela redemocratização. O frentismo, porém, surge reconfigurado, tendo seu foco deslocado de uma frente policlassista para uma frente entre membros de uma mesma classe social cujas estratégias de ação política divergiam. A busca por uma síntese formal sugere a constituição de uma "frente estética" em que diferentes matrizes teóricas foram conjugadas, evidenciando a importância da pesquisa formal para o teatro engajado. No entanto, apesar dessas características convergentes, as peças não deixam de expressar tensões entre si e expõem os impasses e contradições que marcaram a modernização do Brasil nos anos 1970.
Title in English
'Ator sem consciência é bobo da corte': cultural front and critical realism in the brazilian dramaturgy of communist matrix, 1973-1979
Keywords in English
1970s
Brazilian military regime
Cultural resistance
Dramaturgy of communist matrix
Engaged theatre
History and theatre
Abstract in English
This work analyzes four brazilian plays from the 1970s: Um grito parado no ar (Gianfrancesco Guarnieri, 1973), Rasga coração (Oduvaldo Vianna Filho, 1974), Gota dágua (Chico Buarque e Paulo Pontes, 1975) and O último carro (João das Neves, 1964/1967-1976). Written by different playwrights, these plays are representative of a theatre project constituted in the 1970s, marked by attempts to retake brazilian stages with a dramaturgy whose main characteristics are the valorization of the word as the structuring axis of the plays, the investment in the search for a formal synthesis according to the historical matter to be represented and the reaffirmation of commitment to political engagement. The analysis of the plays allowed to identify the strong presence of elements of the communist political culture and the proximity of its discourse with the Brazilian Communist Party (PCB)s political project, which allowed to characterize them as dramaturgy of communist matrix. The attempts to retake the stage took place through a evaluation of theatrical practice in which the playwrights reaffirmed some of the assumptions they had had in the horizon of their dramaturgical writing until then, while attempting to abandon others. Trying to put aside the idealism with which they had read the Brazilian reality and the revolutionary teleology with which they had represented the popular characters, these playwrights did not abandon the defense of a strategy of resistance to the military regime through a front for redemocratization. But the front strategy appears reconfigured, with its focus shifting from a polyclassist front to a front among members of the same social class whose strategies for political action diverged. The search for a formal synthesis suggests the constitution of an "aesthetic front" in which different theoretical matrices were conjugated, evidencing the importance of the formal research for the engaged theater. However, despite these convergent characteristics, the plays express tensions among themselves and expose the impasses and contradictions that marked the modernization of Brazil in the 1970s.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-09-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.