• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-21072017-153451
Document
Auteur
Nom complet
Mariana Diniz de Carvalho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Carvalho, Vânia Carneiro de (Président)
Lima, Solange Ferraz de
Vidal, Diana Goncalves
Titre en portugais
Educando donzelas: trabalhos manuais e ensino religioso (1859-1934)
Mots-clés en portugais
Bordado e costura
Congregação de São José
Cultura material
Educação católica feminina
Trabalhos manuais
Resumé en portugais
O objetivo desta pesquisa é analisar o ensino de bordados e outros trabalhos em suportes têxteis dentro do sistema educacional desenvolvido a partir da segunda metade do século XIX e início do XX, dando particular atenção ao ensino confessional das escolas da Congregação São José de Chambéry. A presente pesquisa analisa como os trabalhos manuais de agulha possuem uma larga identificação com a mulher. Estes trabalhos ajudaram na construção de uma imagem de feminilidade, participando ativamente na formação da identidade de gênero. O século XIX reconheceu a escola como um espaço privilegiado de difusão dessas tradições femininas. Para as mulheres, a escolaridade surge com a importante missão de formar a esposa, a mãe e, com isso, sedimentar os ideais da nação. Neste projeto educacional, o currículo reserva uma particularidade, o ensino exclusivo de trabalhos de agulha para as escolas do sexo feminino. Acreditamos que este particularismo seja revelador de como os trabalhos de agulha eram vistos como o instrumento perfeito para a construção desta feminilidade, e, nas escolas confessionais, como veículo de inculcação dos valores cristãos reformadores do ultramontanismo.
Titre en anglais
Educating maidens: crafts and religious education (1859-1934)
Mots-clés en anglais
Catholic female education
Embroidery and needlework
Manufacturing
Material culture
Saint-Joseph Congragation
Resumé en anglais
The objective of this research is to analyse the teaching of embroidery and other works in textile production inside the educational system developed from the second half of the 19th and beginning of the 20th centuries, directing particular attention to the confessional education of the schools of the Congregation Saint-Joseph of Chambéry. The present research analyses how needle crafts have a wide identificiation with women. These works have helped on the construction of an image of femininity, taking active part on the formation of the gender identity. The 19th century recognized the school as a privileged space for diffusion of these female traditions. To women, scholarity emerges with the important mission of forming the wife, the mother and, with it, found the ideals of the nation. On this educational project, the curriculum reserves one particularity, the exclusive education of needle works to schools of the female sex. We believe this particularity to be revealing proof of how needleworks were seen as the perfect instrument for the constructing of femininity, and, in confessional schools, as an inculcation vehicle for the reformative Christian values of ultramontanism.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2017-07-21
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.