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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-21022019-120432
Document
Author
Full name
Carolina Velloza Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Rede, Marcelo Aparecido (President)
Carvalho, Vânia Carneiro de
Gonçalves, Carlos Henrique Barbosa
João, Maria Thereza David
Title in Portuguese
A imagem, o faraó e o deus na época de Amarna: continuidades e rupturas. (Egito século XIV a.C.)
Keywords in Portuguese
Agência social da imagem
Amarna
Deus Aton
Faraó
Iconografia
Abstract in Portuguese
Sabe-se que a profunda ligação existente entre deuses e o soberano do antigo Egito é tida como um dos elementos mais significativos na legitimação do poder faraônico, notadamente divinizado naquela civilização. Valendo-se desse contexto e se aproveitando do período Amarniano como um estudo de caso privilegiado (Antigo Egito, 1353 a.C. - 1335 a.C.), o trabalho visa examinar a rearticulação que Amarna propôs a essa relação. Uma rearticulação que implicou em um reposicionamento do rei e em uma readequação do panteão politeísta, privilegiando o deus Aton. Esse processo não se esgota em uma simples abstração mental, ao contrário, ele se textualiza sobretudo nos dois hinos ao deus Aton, e se materializa em imagens do período. A respeito destas, além de tomá-las como fonte primordial de análise, buscaremos permitir que a sua metodologia tradicional de trato dê lugar a uma reflexão mais abrangente, baseada em sugestões da teoria da agência que visam entendê-las como imagens construtoras e modificadoras das realidades nas quais se inserem.
Title in English
The image, the pharaoh and the god in Amarna: continuities and ruptures (Egypt, XIV century BC)
Keywords in English
Amarna
God Aten
Iconography
Images social agency
Pharaoh
Abstract in English
It is known that the deep connection between gods and Ancient Egypts sovereign is considered as one of the most significant elements in pharaonic discourse legitimacys construction, notably divinized in that civilization. Based on the Amarna period (Ancient Egypt, 1353 BC - 1335 BC) this research aims to study the reticulation to this relationship proposed on that period. A reticulation that implied on kings repositioning and on a polytheistic pantheons readjustment, privileging the god Aten. This process is not exhausted in a simple mental abstraction, on the contrary, it is textualized, especially in the two hymns to the god Aten, and materialized in images of that period. Regarding these images, besides taking them as analysis primary source, we will also seek to allow its traditional treatment methodology to lead into a more comprehensive reflection, based on suggestions from the Agency Theory that aim to understand images as a constructive power, being able to modify the realities in which they are inserted on.
 
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Publishing Date
2019-02-21
 
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