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Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2011.tde-19062012-160059
Document
Auteur
Nom complet
Valéria Garcia de Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2011
Directeur
Jury
Segrillo, Angelo de Oliveira (Président)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Lima, Neide Jallageas de
Titre en portugais
Carne de Fieras, Barrios Bajos e Aurora de Esperanza - o melodrama anarquista na produção cinematográfica da CNT, durante a Guerra Civil Espanhola (1936-1939)
Mots-clés en portugais
Anarquismo
Cinema Anarquista
Cinema Espanhol
Confederação Nacional do Trabalho (CNT)
Guerra Civil Espanhola
História Contemporânea
História do Cinema
Melodrama
Resumé en portugais
Considerando a relação História-Cinema, a presente dissertação é uma reflexão sobre a produção cinematográfica anarquista da CNT durante a Guerra Civil Espanhola (1936-1939), a partir da análise de três de seus principais filmes de ficção: Carne de Fieras (1936/1992), Barrios Bajos (1937) e Aurora de Esperanza (1937). Eles foram construídos numa estrutura de narrativa clássica e melodramática e, dotados de temáticas diversas, como o adultério, a prostituição assediada por gangsteres e o drama do desemprego, representam uma iniciativa ímpar na construção de um cinema social, sob o comando de uma poderosa organização anarquista e durante o processo revolucionário. Neste sentido, consideramos também os meandros do desenvolvimento do anarquismo e do cinema espanhóis, cujas singularidades imprimiram uma dinâmica específica àqueles filmes.
Titre en anglais
Carne de fieras, Barrios Bajos and Aurora de esperanza: the anarchist melodrama in film production from CNT during the spanish civil war (1936-1939)
Mots-clés en anglais
Anarchism
Contemporary History
History of the Cinema
Melodrama
National Confederation of Work (CNT)
Spanish Anarchist Cinema
Spanish Civil War
Resumé en anglais
Considering the relation between History and Cinema, this present dissertation will ponder on the anarchist cinematographic production of CNT during the Spanish Civil War (1936-1939) through the analysis of three of its most important fiction works: Carne de Fieras (1936/1992), Barrios Bajos (1937) and Aurora de Esperanza (1937). They were structured in a classic and melodramatic narrative and, dealing with several themes, as adultery, gangster-linked prostitution and the misfortune of unemployment, they represent a unique initiative in the construction of a social cinema, under the command of a powerful anarchist organization during the revolutionary process. In this sense, well consider the specifics in the development of Spanish anarchism and cinema, for their singular features have given a specific dynamic to those movies.
 
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Date de Publication
2012-06-19
 
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