• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2015.tde-16062015-130318
Document
Author
Full name
Lígia Nassif Conti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Pinto, Maria Inez Machado Borges (President)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Ikeda, Alberto Tsuyoshi
Machado Neto, Carlos Gonçalves
Paranhos, Adalberto de Paula
Title in Portuguese
A memória do samba na capital do trabalho: os sambistas paulistanos e a construção de uma singularidade para o samba de São Paulo (1968-1991)
Keywords in Portuguese
Cultura urbana
Etnomusicologia
Memória
Música popular
Samba paulista
Abstract in Portuguese
As reflexões que orientam este trabalho têm como ponto de partida o discurso em torno da defesa de uma particularidade para o samba na cidade de São Paulo em comparação ao samba do Rio de Janeiro. Em uma série de depoimentos e entrevistas, nota-se que um grupo de sambistas de São Paulo, especialmente a partir da década de 1970, argumenta em favor de que o samba paulista é diferente do samba carioca (ou o teria sido até cerca de meados do século) em razão de sua origem diversa. Segundo essa narrativa, o samba de São Paulo seria originário dos batuques que acompanhavam os festejos religiosos acontecidos no interior do Estado. A proposta principal desta pesquisa é investigar as bases que fundamentam essa narrativa em torno do samba paulista, bem como identificar os elementos que constituiriam a suposta particularidade regional do gênero, buscando para isso letras de sambas e depoimentos de sambistas e outros entusiastas do samba de São Paulo. Além disso, faz-se pertinente analisar alguns sambas compostos pelos sambistas que defendem essa peculiaridade regional e verificar se há referências musicais, e em que medida, aos elementos apontados como característicos do samba interiorano. Desse modo, intenta-se compreender a construção da narrativa em torno do samba paulista não apenas no que se refere ao discurso verbal, mas também ao discurso musical que o acompanha e reforça. Elucidar essa trama discursiva envolve ainda compreender as razões pelas quais se empenham os sambistas em construir para o samba paulista uma história peculiar. Nesse sentido, cabe apontar que a memória oficial da cidade do trabalho não reserva espaço para o samba, estando mais empenhada em construir uma imagem voltada ao cosmopolitismo e menos preocupada em referenciar símbolos da mestiça brasilidade com a qual o samba está associado. Além de não encontrar espaço na narrativa histórica da cidade, o samba também gradativamente se ausenta dos espaços outrora informalmente ocupados nas ruas, largos e avenidas nas décadas iniciais do século. A narrativa do samba na cidade do progresso busca, destarte, legitimar e consagrar uma memória para o gênero na cidade desastrosamente consagrada pelo repetido epíteto de túmulo do samba.
Title in English
The memory of samba in the labors capital: Sao Paulo's samba players and the pursuit of uniqueness for samba in São Paulo (1968-1991)
Keywords in English
Ethnomusicology
Memory
Popular music
Samba in São Paulo
Urban culture
Abstract in English
The reflections which guide this work has begins with the speech regarding the assertion of a particular quality of samba music from the city of São Paulo, compared to the samba from the city of Rio de Janeiro. In a series of statements and interviews, we will note that a group of samba artists from São Paulo, specially those starting in the 1970s, argues towards the notion that the samba originated in São Paulo is different from that which can be found in Rio de Janeiro (or it would have been until the middle of the century) - because of their diverse origin. The main purpose of this research is to investigate the foundations which underline the narrative around samba in São Paulo, as well as to identify the elements that constitute the alleged regional particularity of the genre, perusing sambas letters and testimonials from other samba artists and enthusiasts from São Paulo. Furthermore, it is worth analyzing some sambas written by samba artists who support this regional peculiarity and verify if there are musical references to the elements mentioned as characteristic of the samba from the inlands, and to what extent. Thus, an effort is made to comprehend the construction of the narrative around the samba paulista, not only regarding its verbal language, but the musical discourse which accompanies and enhances it as well. Clarifying this discursive plot pertains understanding the reasons in which the samba artists strive to build for São Paulo's samba its specific history. In this sense, its necessary to notice that the official memory of the City of Work does not save space for samba, being more committed to building an image focused on cosmopolitanism and less concerned in giving reference to symbols of Brazilian miscegenation with which samba is associated. Additionally to not finding space in the historical narrative of the city, samba also gradually absented itself from the spaces it informally occupied in the streets, squares and avenues in the early decades of the century. Hence, the narrative of samba in the city of progress searches to legitimize and celebrate a reminder for the genre, in a city tragically renowned with the recurrent epithet of "the grave of samba."
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.