• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2015.tde-15122015-141101
Document
Auteur
Nom complet
Lucas Ferreira de Lara
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Zeron, Carlos Alberto de Moura Ribeiro (Président)
Ahlert, Jacqueline
Wittmann, Luisa Tombini
Titre en portugais
A música instrumento: o Padre Antônio Sepp, S.J., e as práticas musicais nas reduções jesuíticas (1691-1733)
Mots-clés en portugais
Companhia de Jesus
Missões jesuíticas
Música
Resumé en portugais
Durante mais de cento e cinquenta anos os missionários jesuítas conviveram, no território da Província Jesuítica do Paraguai, com os índios Guaranis, Guayanás, Mbayás, Chiquitos entre outros. Cientes da multiplicidade de forças em jogo, os padres da Companhia de Jesus buscaram expandir seu poder de influência e atuação por meio da conversão e, posteriormente, da redução dos índios paraguaios. Neste contexto, os jesuítas precisaram se utilizar de uma gramática civilizatória de amplitude não restrita à cultura europeia. Se, por um lado, os elementos de sua contribuição clerical-pastoral eram, por óbvio, europeus, era necessário encontrar ou mesmo desenvolver uma linguagem em comum, uma sintaxe que permitisse a constituição de uma gramática simbólico-religiosa compartilhada. Para o Pe. Antônio Sepp S.J. (1655-1733), fundador da missão de São João Batista e atuante em diversas outras, tratou-se principalmente da música. Este missionário inaciano, mas também os músicos indígenas formados por ele, são os sujeitos deste trabalho. Em um ambiente de profundas transformações, marca das reduções jesuíticas, a prática musical garantiu papel de destaque a estes atores sociais, que acabaram compondo um grupo diferenciado graças, principalmente, às suas habilidades técnicas.
Titre en anglais
The music as instrument: the priest Antônio Sepp SJ and the musical practicies in the jesuit reductions (1691-1733)
Mots-clés en anglais
Company of Jesus
Jesuit missions
Music
Resumé en anglais
For over one hundred and fifty years, jesuit missionaries lived in the territory of the Jesuit Province of Paraguay, with the Guarani, Guayanas, Mbayás, Chiquitos among others indians groups. Aware of the multitude of forces at play, the Company of Jesus priests sought to expand their power of influence and action by converting and subsequently reducing the paraguayan indians. In this context, the jesuits needed to use a civilizing grammar not restricted to european culture amplitude. If the elements of their clerical and pastoral contributions were, obviously, europeans, on the other hand they had to find - or even develop - a common language, a syntax that would allow the creation of a shared symbolic-religious grammar. For the priest Antonio Sepp SJ (1655-1733), founder of the São João Batista mission and active in several other, it was the music. This jesuit, but also the indigenous musicians formed by him, are the subject of this work. In an environment of profound transformations, aspect of the jesuit reductions, musical practice secured prominent role of these social actors, who had composed a distinct group thanks mainly to their technical skills.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-12-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.