• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-14032019-125542
Documento
Autor
Nombre completo
Nathália Theophilo Lobato
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Carvalho, Vânia Carneiro de (Presidente)
Bonadio, Maria Claudia
Deaecto, Marisa Midore
Fyskatoris, Anthoula
Título en portugués
O Estylo Chic a Preços Módicos: gostos e públicos da loja Mappin Stores em São Paulo, 1913-1920
Palabras clave en portugués
Consumo
Cultura material
Custo de vida
Mappin Stores
São Paulo
Resumen en portugués
Esta pesquisa trata de estratégias de venda da loja de departamento Mappin Stores na cidade de São Paulo entre os anos de 1913 e 1920. Trataremos de como o Mappin Stores, única loja de departamentos existente ligada ao tradicional fabricante de prataria e joias Mappin & Webb praticou seus preços, desenvolveu narrativas publicitárias e incentivou práticas de consumo. Sustentamos que o Mappin Stores, apontado como uma loja que subvertia os padrões de lojas de departamento europeias e norte-americanas pelo fato de ter-se mantido uma loja para as elites, almejava, desde sua abertura, um alargamento do espectro social da sua clientela. Esta pesquisa apoia-se em estudos que identificam, na sociedade paulistana, desde finais do século XIX, a existência de segmentos sociais médios que, na ausência de meios para cultivar tradições herdadas geracionalmente, encontraram no consumo formas de marcar sua ascensão social, distinção e identidade. A partir de uma análise quantitativa e qualitativa dos anúncios do Mappin Stores, dos preços praticados pela loja e de um inédito estudo sobre o Custo de Vida na cidade de São Paulo nas primeiras décadas do século XX, tentaremos circunscrever quais eram os públicos que frequentavam e consumiam no Mappin Stores.
Título en inglés
Chic Style at Modest Prices? tastes and publics of the Mappin Stores in São Paulo, 1913-1920
Palabras clave en inglés
Consumption
Living cost
Mappin stores
Material culture
São Paulo
Resumen en inglés
This dissertation recounts the Mappin Stores department store´s selling strategies in São Paulo city between 1913 and 1920. We will deal with how Mappin Stores, - the only existing department store linked to the traditional silverware and jewelry manufacturer Mappin & Webb - practiced its prices, developed its advertising narratives and encouraged consumer practices. We support that Mappin Stores, known as a magasin that subverted the European and North American department stores standards for having maintained itself as a high class shop, sought from its opening a social spectrum widening of its clientele. This research is based on studies that identify, in São Paulo society, since the end of the 19th century, the existence of medium social segments that, in the absence of the means to cultivate traditions inherited generationally, found in consumption ways of marking their social ascent, distinction and identity. Based on a quantitative and qualitative analysis of Mappin Stores' publicity, the prices charged and an until now unpublished study about São Paulo city Living Cost in the first decades of the twentieth century, we will attempt to circumscribe the publics that attended and consumed in Mappin Stores.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-03-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.