• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2008.tde-11092008-145559
Document
Auteur
Nom complet
Aline Lopes de Lacerda
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Camargo, Ana Maria de Almeida (Président)
Bellotto, Heloisa Liberalli
Essus, Ana Maria Mauad de Sousa Andrade
Lopez, André Porto Ancona
Saliba, Elias Thome
Titre en portugais
A fotografia nos arquivos: a produção de documentos fotográficos da Fundação Rockefeller durante o combate à febre amarela no Brasil
Mots-clés en portugais
Arquivo fotográfico
Febre amarela
Fotografia
Fundação Rockefeller
Saúde pública
Resumé en portugais
Este trabalho analisa a natureza e as características das fotografias enquanto documentos integrantes de arquivos institucionais. Partindo do questionamento sobre o tratamento de fotografias pertencentes a arquivos históricos, o trabalho investiga a trajetória do documento fotográfico como objeto teórico e metodológico na área da arquivística, com base na análise de alguns de seus principais manuais e textos metodológicos. Analisando o enfoque tradicional aplicado às fotografias, discute a problemática do documento fotográfico desenvolvida mais contemporaneamente à luz do referencial teórico da Diplomática. O trabalho utilizase de um estudo de caso, o arquivo fotográfico gerado a partir das atividades da Fundação Rockefeller e do Serviço Nacional de Febre Amarela nos anos de 1930 e 1940 durante os estudos, pesquisas e combate à febre amarela no Brasil. Esse estudo pretende, por um lado, investigar a contextualização da produção do arquivo de imagens como forma de entendimento do contexto funcional responsável pelo surgimento dos documentos visuais e, por outro, afirmar o caráter arquivístico do documento fotográfico, considerando suas peculiaridades. Aos que organizam os arquivos, cabe a tarefa de investigar e tornar explícitos tanto o contexto de produção quanto os vínculos que ligam as imagens às funções ao longo de sua trajetória como documento, para que haja uma transformação no enfoque reservado a esses materiais, calcado na valorização exclusiva de seu conteúdo informativo, em detrimento do seu valor como evidência das ações para as quais foram gerados e utilizados.
Titre en anglais
The photographic archive: the Rockefeller Foundation´photographic production during the period of combat of the yellow fever in Brazil
Mots-clés en anglais
Photographic archive
Photography
Public health
Rockefeller Foundation
Yellow fever
Resumé en anglais
This thesis proposes an analysis of the nature and characteristics of photography as part of institutional archives documents. From the questioning about the treatment given to photographies of historical archives, the work seeks to investigate the journey of the photographic document as object of theoretical and methodological questioning in the archival field, based on examination of some of its main manuals and methodological texts. Analyzing the traditional approach applied to photography, discusses the problematic of photographic document developed contemporaneously in the light of Diplomatics theoretical reference. The thesis adopts a case study, the photographic archive generated from activities of study, research and combat of yellow fever in Brazil, by the partnership between Rockefeller Foundation and the Brazilian National Service of Yellow Fever, during the Thirties and Forties. The present study proposes, on the one hand, to investigate the contextualization of the production of image archives as means of understanding the functional context responsible for the appearance of visual documents and, on the other hand, asseverates the archival nature of photographic documents, according to its peculiarities. To those who organize the archives, is assigned the task of investigating and making explicit both the context of the production and the bonds that links images to functions during their journey as document, in order to produce a transformation of the approach reserved to these materials, based on the sole valuation of it's informative contents in prejudice of it's value as evidence of actions for which have been created and used.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2008-10-13
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.