• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2008.tde-09102008-153319
Document
Author
Full name
Alacir de Araujo Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Pinto, Maria Inez Machado Borges (President)
Camargo, Ana Maria de Almeida
Franco, Sebastião Pimentel
Moura, Esmeralda Blanco Bolsonaro de
Schwartz, Cleonara Maria
Title in Portuguese
Memória e identidade - o Colégio de Calçado 1939-1958: da fundação à encampação
Keywords in Portuguese
Colégio de Calçado
Instituição de ensino
Memórias
Representações sociais
Abstract in Portuguese
Trata-se de uma pesquisa sobre uma instituição de ensino - o Colégio de Calçado no interior do Espírito Santo, em que se procurou compreender, através de memórias e documentos da época, o significado desse educandário para alunos e funcionários, no período compreendido entre 1939 e 1958. Por se tratar de uma instituição avaliada pelo MEC, pelos padrões do Colégio Pedro II, do Rio de Janeiro e dada como de referência de qualidade, considerou-se relevante estudar os componentes de gestão e a proposta educativa que perpassaram o cotidiano dessa escola, naquele período, para se verificar a importância históricoeducacional desse estabelecimento. Utilizam-se como fontes as memórias de exalunos e ex-funcionários do educandário, a legislação educacional da época, jornais do educandário, jornal A Ordem, fotos e outros documentos relacionados ao tema, para se proceder à análise desse modelo histórico de educação. Concluise que, embora se tratasse de uma instituição, parte de uma sociedade disciplinar, que veiculava a ideologia dominante, cujos valores se traduziam por civilidade, obediência às leis, amor à pátria, respeito às pessoas e repressão sexual, dentre outros, os atores da instituição, em sua maioria, se mostraram, nas entrevistas, encantados com o educandário dirigido pela D. Mercês Garcia Vieira. No relato dos entrevistados, a afetividade, a relação professor-aluno, a disciplina, os castigos, as transgressões de alguns foram sendo pontuadas sempre em comparação ao que se vê hoje nas escolas. É o passado tendo como referência o presente. O Colégio de Calçado ficou no imaginário dos alunos daquele período como um símbolo do saber e um exemplo de educação.
Title in English
Memory and Identity: Colégio de Calçado 1939-1958: from foudation to takeover
Keywords in English
Colégio de Calçado
Educational institution
Memory
Social representations
Abstract in English
This doctors thesis was built on research work about a high school Colégio de Calçado in the State of Espírito Santo countryside. Its purpose was to clarify the meaning of the school to students and staff in the period 1939 through 1958 by making wide use of reminiscence and documentation dating from that time. The school had been accredited by the Ministry of Education as comparable to the Colégio Pedro II in Rio de Janeiro, therefore as offering high quality learning. In the light of this accreditation, a survey of managerial aspects as well as of the educational proposal underlying the day-by-day performance of the institution at that time was undertaken in order to ascertain its historical and educational importance. Sources used for an analysis of this historical model of education included reminiscence by alumni and former staff, educational laws then in force, school guild pamphlets O Ginásio de Calçado , issues of the town newspaper A Ordem , photographs, and other pertinent items of documentation. The school, as part of a disciplinarian society, reproduced the dominant ideology, which emphasized civility, law-abidingness, patriotism, mutual respect, and sexual repression, among other values. Yet, findings led to the conclusion that most alumni and former staff interviewed cherished the school under Ms. Mercês Garcia Vieiras rule. In their reports, they usually compared affectivity, teacher-student relationship, discipline, punishment and transgression in their time to the situation of the schooling system nowadays. It is the past as referred to the present. Alumni consider the Colégio de Calçado a symbol of knowledge and a paragon of learning.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-10-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.