• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2008.tde-08072008-145100
Documento
Autor
Nombre completo
Fabiana Lopes da Cunha
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2008
Director
Tribunal
Pinto, Maria Inez Machado Borges (Presidente)
Marins, Paulo César Garcez
Moura, Esmeralda Blanco Bolsonaro de
Saliba, Elias Thome
Souza, Angelita Matos
Título en portugués
Caricaturas carnavalescas: carnaval e humor no Rio de Janeiro através da ótica das revistas ilustradas Fon-Fon! e Careta (1908-1921)
Palabras clave en portugués
Carnaval
História
Humor
Ilustrações
Revistas
Rio de Janeiro
Sátira
Resumen en portugués
Procuramos neste trabalho tratar o carnaval e o humor no Rio de Janeiro, através da ótica difundida pelas revistas ilustradas Fon-Fon! e Careta, através de textos e ilustrações elaboradas por grandes nomes da caricatura e da literatura e de jornalistas que ficaram no anonimato por conta de suas crônicas e artigos não conterem assinaturas. Através destas publicações, é possível perceber a importância do carnaval na vida destes homens de letras e pincéis e quão importante foi a contrapartida que eles forneceram não apenas ao público leitor, mas a nós historiadores, pois é possível resgatar e reconstruir através destas publicações não apenas a história do carnaval, mas também compreender o contexto do período, os problemas políticos, a moda, as inovações e mudanças na vida da população carioca. É possível também entender o quanto era importante o carnaval e o humor , não apenas para a saúde financeira das empresas jornalísticas e editoriais, pois a abordagem e o tema agradavam o público leitor, mas principalmente na vida destes escritores e artistas, que não apenas escreviam sobre esta festa de forma irreverente, mas participavam ativamente dela como foliões e portanto, eles mesmos eram também artífices desta história.
Título en inglés
Carnivals' caricatures: analyzis of the carnival in Rio de Janeiro through the irreverent view disclosed by the illustrated magazines Fon-Fon! and Careta (1908-1921)
Palabras clave en inglés
Carnival
History
Humor
Illustrations
Magazines
Rio de Janeiro
Satire
Resumen en inglés
This work analyzes carnival in Rio de Janeiro through the irreverent view disclosed by the illustrated magazines Fon-Fon! and Careta. For such purpose, texts and illustrations elaborated by great names in caricature and literature were used, as well as by journalists who remained anonymous due to the fact that their chronicles and articles did not carry their signatures. The way in which carnival was dealt with in said publications, was intimately related to the world view which intellectuals enjoyed, the Belle Epoque, and to the readers of these magazines: the urban middle classes and part of the elite. To understand both the view and the type of humoristic approach used, songs and the works of chronicle writers, memorialists and historians who worked on the theme were also investigated. At the end, what could be verified through the study of these publications was the importance that carnival enjoyed in the lives of those men of letters and brushes, and how relevant was the counterpart which they made possible not only to readers, but also to us, historians. Through these publications, it is possible to redeem and reconstruct part of the history of carnival as well as understand the context of the period, political problems, stylishness, innovations and changes in the lives of Rio de Janeiro (carioca) dwellers. So much attention to the theme from the illustrated press denotes the importance of carnival to the financial health of newspaper companies, since the subject and its well-humored approach pleased readers, besides showing that not only did those writers and artists write about the festivities in an irreverent manner, but they also actively participated in them as carnival merrymakers, and therefore they were, themselves, artificers of that history.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2008-07-10
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.