• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2017.tde-08032017-145029
Document
Auteur
Nom complet
Thiago de Faria e Silva
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Silva, Marcos Antonio da (Président)
Aguiar, Marco Alexandre de
Cardoso, Mauricio
Costa Júnior, Hélio Moreira da
Lopes, Katia Maria Abud
Titre en portugais
Escola, história e claquete: a produção audiovisual escolar e o ensino de história
Mots-clés en portugais
Cultura escolar
Ensino de história
História da educação
História imediata
Produção audiovisual escolar
Resumé en portugais
O presente trabalho analisa a produção audiovisual escolar a partir dos acervos de dois concursos de vídeos escolares: o Kid Witness News da Panasonic (1989-2015) e o Festival do Minuto (2010-2013). A pesquisa reuniu 791 vídeos escolares de escolas do Brasil e de outros 33 países. Essas obras foram compreendidas como práticas instigantes da cultura escolar (VIÑAO FRAGO, 2007; JULIA, 2001), constituindo-se em um privilegiado campo de tensões entre a estrutura escolar moderna e as transformações da cultura contemporânea no final do século XX e início do século XXI (BAUMAN, 1999; GIDDENS, 2007; TIRAMONTI, 2005). Em diálogo com os conceitos de cibercultura (LÉVY, 1999) e virtualidade real (CASTELLS, 1999), a pesquisa investiga o lugar da produção audiovisual na escola contemporânea e, particularmente, no Ensino de História e na formação da consciência histórica (RÜSEN, 2010; BERGMANN, 1990). Para tanto, desenvolve uma análise preocupada em discutir as condições de produção próprias dos vídeos escolares; os critérios de análise específicos para avaliar a produção escolar; o trânsito entre as formas narrativas midiáticas, cinematográficas e suas apropriações pela cultura escolar; e, a identificação de alguns temas gerais da cultura escolar audiovisual contemporânea. Assim, espera-se contribuir para a reflexão sobre os desafios e as potencialidades da produção audiovisual no Ensino de História em escolas, cada vez mais, integradas à cibercultura e tensionadas pela virtualidade real.
Titre en anglais
School, history and clapperboard
Mots-clés en anglais
History of education
History of the present
History teaching
School audiovisual production
School culture
Resumé en anglais
This research analyses the school audiovisual production from the collection catalogue of two school video contests: Panasonic Kid Witness News (1989-2015) and Festival do Minuto (2010-2013). The survey gathered 741 videos produced in schools from Brazil and other 33 countries. These works were perceived as engrossing practices of school culture (VIÑAO FRAGO, 2007; JULIA, 2001), organizing themselves as a privileged field of tension between the modern school structure and the transformations of contemporary culture at the end of the twentieth century and beginning of the twenty-first (BAUMAN, 1999; GIDDENS, 2007; TIRAMONTI, 2005). Considering the concepts of cyberculture (LÉVY, 1999) and real virtuality (CASTELLS, 1999), the research investigates the place of audiovisual production on contemporary school, particularly on History Teaching and on the formation of students historical consciousness (RÜSEN, 2010; BERGMANN, 1990). As a means to reach this goal, this work develops an analysis concerned with the discussion of the following issues: the production conditions that are peculiar to school videos; specific analysis criteria for the assessment of school production; the transit between the mediatic and cinematographic narrative forms and their appropriation by the school culture; and, the recognition of some general themes on the contemporary audiovisual school culture. Thus, the research aims at contributing to the reflections about the challenges and potentialities of audiovisual production on History Teaching in schools, which is increasingly integrated to the cyberculture and tensioned by the real virtuality.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2017-03-08
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.