• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2014.tde-08012015-181751
Document
Author
Full name
Camila Rodrigues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Saliba, Elias Thome (President)
Aprobato Filho, Nelson
Lima Filho, Luiz de França Costa
Raffaini, Patricia Tavares
Zular, Roberto
Title in Portuguese
Escrevendo a lápis de cor: infância e história na escritura de Guimarães Rosa
Keywords in Portuguese
Guimarães Rosa
História
Infância
Linguagem Oralidade.
Literatura
Abstract in Portuguese
Pensando nas relações entre História e Literatura, propomos uma consideração acerca da escritura, compreendida como um elemento da construção ficcional que atua como instância mediadora, relevando as questões em torno da ficcionalidade enquanto um operador que nos permite contemplar certos procedimentos rosianos dentre os quais, por exemplo, o fato de o autor utilizar o lápis de cor , a fim de destacar a função transitória e imaginativa do texto, aspecto que inspirou o título desta tese. Durante a década de 1960, a escritura de João Guimarães Rosa começou a ganhar novos tons em relação à produção que tinha sido publicada até então, visto que ele passou a escrever textos mais curtos, com linguagem mais condensada, desenvolvendo o que ele denominou de Estórias. Como gênero narrativo curto, próximo da anedota, as estórias contrapõem-se diretamente à grande narrativa da História, já que nelas as noções de tempo e de direção, assumidas pela historiografia tradicional, são sempre postas em xeque, sendo que tal questionamento pode aparecer através da proximidade com alguns temas que também são contrários à perspectiva linear, tal como a infância. Visando tanto problematizar essas instâncias como nos aproximar da própria construção da escritura rosiana, além de publicações de Rosa como algumas estórias selecionadas e a correspondência desenhada que manteve com a neta de pouca idade Vera Ooó , foi consultado especialmente o conteúdo do acervo do autor disponível nos arquivos do IEB e da Fundação Casa de Rui Barbosa, notadamente os seus Cadernos manuscritos, nos quais foram flagradas diversas referências à infância e à maneira das crianças lidarem com a linguagem, aspecto que nos permitiu visualizar imagens difusas da ligação entre infância e História naquela escritura
Title in English
Writing with colored pencil: childhood and history in the scriptures of Guimarães Rosa
Keywords in English
Childhood
Guimarães Rosa
History
Language
Literature
Orality
Abstract in English
Considering the relationship between History and Literature, this research proposes viewing the writing process as part of the construction of fiction, and as mediator in this relationship.During the 1960s, the writings of João Guimarães Rosa started changing, if compared to what had been published until then. He began to write shorter texts, with more succinct language, which he named Estórias (stories). Being very short narratives, quite similar to anecdotes, the Estórias directly oppose the grand narrative of History. In the Estórias, the notions of time and direction offered by Historiography are always questioned, through their proximity with themes that are essentially opposed to a linear perspective, such as childhood.To reflect upon this, and get in touch Rosas writing process, as well as his publications, such as some selected Estórias and some letters with drawings that he exchanged with his granddaughter Vera Ooó (who was a child at the time), we consulted the content of archives from IEB and Fundação Casa Rui Barbosa. A special part of this material are Rosa's handwritten notebooks, that allow us to visualize traces of the connection between childhood and History in his work, and where we can find several references to childhood and the special way in which children deal with language
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-01-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.