• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2015.tde-12062015-111953
Documento
Autor
Nombre completo
Ana Hutz
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2014
Director
Tribunal
Novais, Fernando Antonio (Presidente)
Arruda, Jose Jobson de Andrade
Boschi, Caio Cesar
Megiani, Ana Paula Torres
Vainfas, Ronaldo
Título en portugués
Homens de nação e de negócios: redes comerciais no mundo ibérico (1580-1640)
Palabras clave en portugués
Capitalismo comercial
Cristãos novos
Homens de negócio
Inquisição
Redes comerciais
Resumen en portugués
Nesta tese estudamos as redes de comércio compostas pelos cristãos novos portugueses em um período particular da Época Moderna: durante a União Ibérica (1580-1640). Na primeira parte do trabalho conectamos as redes de comércio com duas problemáticas: a da identidade cristã nova e a da relação ente cristãos novos, Inquisição e Coroa espanhola. Nesse sentido, salientamos as estratégias dos homens de negócios e cristãos novos portugueses frente às tensões geradas pela perseguição inquisitorial e os estatutos de limpeza de sangue. Na segunda parte do trabalho estudamos um caso exemplar das conexões e tensões mencionadas acima: a história da rede familiar de António Fernandes dElvas, homem de negócio e cristãos novo português, mercador e traficante de escravos, que atuava no Mundo Ibérico, em especial no comércio ultramarino. Nesta tese consideramos que havia uma relação de reciprocidade entre a identidade cristã nova influenciava na organização dos cristãos novos em redes de comércio e essas, por sua vez, que reforçavam a identidade.
Título en inglés
New Christians and businessman: trade networks in the Iberian World (1580-1640)
Palabras clave en inglés
Businessmen
Commercial capitalism
Inquisition
New Christians
Trade networks
Resumen en inglés
This thesis focuses on the Portuguese New Christians commercial networks in a specific period of the Modern Ages: the Iberian Union (1580-1640). The first part of this work connects the trade networks with two major issues: the new Christian identity, and the relationship between New Christians, the Inquisition and the Spanish Crown. Accordingly, the study emphasizes the strategies of businessmen and Portuguese New Christians in face of the tensions generated by inquisitorial persecution and the statutes of "purity of blood". The second part of this work analyzes an exemplary case of the connections and tensions above mentioned: the story of António Fernandes d'Elvas and his family network. A business man and Portuguese New Christian, dElvas was a merchant and slave trader in the Iberian world, especially in overseas trade. This thesis considers that there was a reciprocal relationship between the New Christian identity and the organization of New Christians trade networks, in which the identity influenciated the organization of the trades and the trades reinforced the identity.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2015-06-12
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.