• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2010.tde-16092010-104604
Document
Author
Full name
Marcia Yoko Kobayashi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Custódio, Vanderli (President)
Castellar, Sonia Maria Vanzella
Lima Neto, João Evangelista de Souza
Title in Portuguese
As enchentes do rio Aricanduva (MSP) e a construção de conhecimentos no ensino de Geografia
Keywords in Portuguese
Construção do Conhecimento
Enchentes
Ensino de Geografia
Abstract in Portuguese
O objetivo geral da pesquisa é verificar até que ponto a Geografia ensinada em escolas cuja comunidade é afetada por enchentes tem realizado a leitura do espaço de vivência dos alunos e uma aprendizagem significativa. O trabalho de campo foi realizado em cinco escolas públicas (estaduais e municipais) situadas no entorno do rio Aricanduva, no baixo e médio cursos do rio, na área de maior inundação. Foram entrevistados Diretores, Coordenadores Pedagógicos, Professores e alunos da 6ª série do ensino fundamental. Os questionários (abertos) versam sobre a construção do conhecimento em Geografia e a noção de enchentes. Também foram analisadas as Propostas Curriculares Oficiais e os livros didáticos (adotados nas escolas). Observou-se que há um descompasso, entre o que se intenciona ensinar, a concepção de ensino e de Geografia e o que se aprende na disciplina. De um lado os professores (Propostas Curriculares e os livros didáticos) têm uma concepção que se preocupa com a realidade e o desenvolvimento do pensamento crítico, por outro lado; os alunos, possuem uma concepção da disciplina e da escola ligada à localização, ao mercado de trabalho e ao conhecimento enciclopédico. Em relação às enchentes prevalecem, entre os entrevistados, explicações destituídas de elaboração científica, embora, entre os professores, haja alguma compreensão da questão das inundações urbanas enquanto produto do processo de urbanização, como pensamos deveria ser. Os resultados demonstram a relevância da concepção de ensino baseada na construção de conhecimentos com referência no conhecimento cotidiano e situado no espaço vivido dos alunos.
Title in English
Flooding of the river Aricanduva (MSP) and the construction of knowledge in geography teaching
Keywords in English
Building knowledge
Floods
Teaching geography
Abstract in English
The purpose of this study is to assess the extent to which geography taught in schools whose community is affected by flooding has made the reading of the living space of students and significant learning. The fieldwork was conducted in five public schools (state and municipal) located around the river Aricanduva in low and middle courses of the river, the area of major flooding. Directors were interviewed, educational coordinators, teachers and students from 6th grade education. Questionnaires (open) deal with the construction of knowledge in geography and the notion of flooding. Also analyzed the proposed curricula and textbooks (adopted in schools). It was observed that there is a mismatch between what we intend to teach, design and teaching of geography and what is learned in the discipline. On the one hand teachers (Proposed Curriculum and textbooks) have a design that is concerned with reality and the development of critical thinking, on the other hand, the students have a concept of discipline and school linked to location, market work and encyclopedic knowledge. In relation to floods prevail among respondents explanations devoid of scientific development, though, among teachers, there is some understanding of the issue of urban flooding as a product of the urbanization process, we think it should be. The results reveal the importance of design education based on the construction of knowledge with reference to everyday knowledge and situated in the lived space of students
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-09-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.