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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2016.tde-13042016-151322
Document
Author
Full name
William Jorge Ferreira Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Alvarez, Isabel Aparecida Pinto (President)
Pintaudi, Silvana Maria
Silva, Carlos Henrique Costa da
Title in Portuguese
Franquias em campo: uma leitura geográfica da mercantilização do futebol
Keywords in Portuguese
Clubes-marca
Franquias Oficiais de Mercadorias Esportivas
Produção do espaço
Reprodução do urbano
Signos do consumo
Abstract in Portuguese
A pesquisa busca refletir sobre a produção do espaço urbano, e suas contradições a partir do estudo das Franquias Oficiais de Mercadorias Esportivas em espaços do comércio e do consumo no Estado de São Paulo, que a nosso ver, contribuem para reprodução do urbano. Historicamente, o futebol realizava-se em espaços públicos e abertos, enquanto momento de sociabilidade. Contemporaneamente, embora a presença nesses espaços não tenha desaparecido, estão subjulgados pelo crescente processo de urbanização; ao mesmo tempo, verifica-se que o futebol vem se reproduzindo fora do âmbito jogo, por meio da estratégia de grandes clubes paulistas que buscam um aumento de suas receitas através da expansão de lojas franqueadas, o que revela a transformação dos clubes e do próprio futebol, em signos do consumo. Dessa maneira, a sociabilidade a partir do futebol se torna tanto mediada por mercadorias quanto realizada em espaços-mercadoria como shopping-center, por exemplo. O atual estágio em que o capitalismo se encontra amplia a produção de espaços para consumo massificado, como consequência da vitória do valor de troca sobre o valor de uso.
Title in English
Franchising in field: a geographical reading of the mercantilization of soccer
Keywords in English
Brand-clubs
Official Franchising of Sports Goods
Production of urban space
Reproduction of urban
Signs of consumption
Abstract in English
The research aims to reflect on the production of urban space and its contradictions from the study of Official Franchising of Sports Goods in spaces of trade and consumption in the State of São Paulo. Historically, soccer was realized in public or open spaces, while moment of sociability. Contemporaneously, although the presence of these spaces has not disappeared, they are overwhelmed by the increasing urbanization process; the same time, it appears that soccer has been reproducing outside the game, through the strategy of top clubs from São Paulo who seek an increase of its revenues through the expansion of franchised stores, which shows the transformation of the clubs and their own soccer, in signs of consumption. Thus, sociability from soccer becomes as mediated by commodity as realized in commodity-spaces like shopping mall, for example. The current stage in which capitalism is expands production of spaces for mass consumption, as a result of the victory of exchange value over use value.
 
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Publishing Date
2016-04-13
 
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