• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2009.tde-10022010-142626
Document
Author
Full name
Marlene Gardel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Castellar, Sonia Maria Vanzella (President)
Furlan, Sueli Angelo
Pelicioni, Maria Cecilia Focesi
Title in Portuguese
Educação ambiental por projetos - Água hoje e sempre: consumo sustentável. Secretaria de Estado da Educação 2004 a 2007
Keywords in Portuguese
Educação ambiental
Educação para a sustentabilidade
Formação de professores
Políticas públicas e projetos interdisciplinares
Abstract in Portuguese
Este trabalho analisa a implementação do Projeto de Educação Ambiental Água hoje e sempre: consumo sustentável, de 2004 a 2007, pela Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, por meio de ações de formação continuada e da publicação Água hoje e sempre: consumo sustentável. O objetivo central é investigar se os professores do ensino fundamental e médio desenvolveram projetos interdisciplinares, tendo como ponto de partida uma problemática local, integrando-a em um contexto da bacia hidrográfica onde se localiza o município da escola, refletindo sobre as questões socioambientais regionais e propondo, junto à comunidade escolar, soluções para transformar o ambiente escolar e o seu entorno. A análise do trabalho apoiou-se nas teorias críticas de currículo, nas teorias sobre o desenvolvimento de projetos interdisciplinares e de educação ambiental crítica. Foram aplicados e aferidos questionários de 180 Professores Coordenadores de Oficinas Pedagógicas (PCOP) das 89 Diretorias de Ensino e de 637 professores, pelo software da SE. Em um segundo momento optou-se por uma pesquisa qualitativa com entrevista de grupo com 11 professores. Quanto aos resultados obtidos, o trabalho com projetos promoveu a inclusão de problemática local, envolvimento da comunidade, proposta e/ou transformação local, tratamento inter/multidisciplinar e mudança de atitude dos alunos, demonstrando que os objetivos do projeto foram alcançados. Ampliou-se a concepção de meio ambiente, a sensibilização e conscientização dos alunos, tornando-os mais responsáveis e protagonistas. Evidenciou-se, porém, que há resistência de professores e diretores para o trabalho com projetos em razão da falta de identidade profissional com a escola e o alunado, corroborada pelo currículo tradicional. Há necessidade de reformulação no currículo, na concepção de formação inicial e continuada dos professores para assegurar a inserção da educação ambiental na Educação Básica.
Title in English
Enviromental education in projetcs: water today and forever. Sustainable consumption. Secretaria do Estado da educação 2004 a 2007
Keywords in English
Environmental education
Public policies and interdisciplinary projects
Teachers development
Abstract in English
The present work analyses the implementation of the Project Environmental Education: Water today and always, sustainable consumption, by the São Paulo State Secretariat of Education, from 2004 to 2007, through continuing development of teachers and publication of a document named Água hoje e sempre: consumo sustentável. The main objective of this work was to investigate whether the teachers of fundamental and senior high school developed interdisciplinary projects based on a local problem, integrating it to the context of a hydrographic basin where the school council is, reflecting upon regional socioenvironmental questions and proposing solutions with the school community to transform the school environment and its surroundings. The analyses were based on the critical theories of curriculum, on the theories about the development of interdisciplinary projects and of critical environmental education. A number of 180 questionnaires were applied to 637 teachers and to 180 teacher-coordinators responsible for the educational-workshops (PCOP) of 89 Boards of Education, and measured by software from the SE. A qualitative research was also conducted on a second moment with interviews with 11 teachers. The results show that the work with projects promoted the inclusion of local problems, community involvement, proposals and/or local processing for changes, inter/multidisciplinary treatment in the school curriculum and change of attitude of students, demonstrating that the main objectives of the project were achieved. The conception of environment was expanded, as well as sensitivity and awareness of students, making them more responsible and protagonists. It showed, however, that there is resistance of teachers and principals to work with projects because of the lack of professional identity with the school and students supported by the traditional curriculum. We need to reformulate the curriculum and the initial and continued development of teachers to ensure inclusion of environmental education in basic school.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MARLENE_GARDEL.pdf (2.89 Mbytes)
Publishing Date
2010-02-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.