• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2007.tde-15102008-120233
Document
Auteur
Nom complet
Maria Luiza Sardinha de Nobrega
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2007
Directeur
Jury
Simielli, Maria Elena Ramos (Président)
Buitoni, Marisia Margarida Santiago
Castellar, Sonia Maria Vanzella
Girardi, Gisele
Pontuschka, Nidia Nacib
Titre en portugais
Geografia e educação infantil: os croquis de localização - um estudo de caso
Mots-clés en portugais
Cidadania
Croquis geográficos
Educação Infantil
Geografia
Práticas socioespaciais
Resumé en portugais
Este trabalho trata das questões relativas ao ensino na Educação Infantil através da investigação das contribuições que os croquis de localização oferecem ao processo formativo das crianças pequenas. Busca nas teorias sócio-históricas os fundamentos para compreender a importância da mediação no aprendizado das crianças, defendendo que os croquis são importantes instrumentos no processo ensino-aprendizagem. Recorre à Geografia para compreender os conceitos essenciais, lugar e paisagem, representações e linguagem gráfica, discutindo a espacialização das crianças como processo que exige sistematização e planejamento. O Estudo identifica nas práticas pedagógicas a possibilidade de garantir os fundamentos para uma formação que aprimore as práticas socioespaciais na perspectiva de construção e fortalecimento da cidadania ativa. A Educação Infantil é compreendida na dimensão do direito, assegurado a toda criança. A ação educativa capaz de tratar das questões relativas ao Conhecimento de Mundo que se deve assegurar às crianças deve estar fundamentada na Ciência, no conhecimento filosófico, na Arte e na Ética.
Titre en anglais
Geography and infant education teaching: the geographic sketches - a case study
Mots-clés en anglais
Citizenship
Geographic sketches
Geography
Infant education teaching
Social-spatial practices
Resumé en anglais
This work deals with questions related to the infant education teaching through the investigation of the contributions that the sketches of the localization offer to the formative process of small children. It searches on social historic theories the basis to understand the importance of the mediation on childrens apprenticeship, defending that sketches are important tools on the teaching-apprenticeship process. It recurs to the geography to comprehend the essential concepts, place and landscape, representations and graphic language, discussing the spaciousness of the children as a process that demands systematization and planning. The Study identifies in the pedagogic practices the possibility to guarantee the principles for a formation that improves the social-spatial practices on the perspective of the construction and enforcement of the active citizenship. The infant education is understood on the dimension of the law, assured to all children. The educative action able to treat these matters related to the world knowledge that must be assured to children, it must be based upon science, on philosophic knowledge, on art and ethic.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2008-10-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.