• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-12082011-103628
Document
Author
Full name
Wladimir Pena Camargo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Raffo, Jorge Gustavo da Graca (President)
Fischer, Andre Luiz
Marques, Gil da Costa
Miranda, Maria Eliza
Suzuki, Julio Cesar
Title in Portuguese
Desenvolvimento de um gerenciador de diálogos e conteúdos para aprendizagem individualizada a distância
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
E-learning
Educação
Elearning 2.0
Ensino a distância
Individualização
web 2.0
Abstract in Portuguese
A educação continuada é uma expressão que se refere à modalidade de ensino na qual a pessoa procura aprendizagem a vida inteira. Os cursos a distância não estão preparados para lidar com as singularidades de um aluno que busca esse tipo de educação, resultando em cursos que contém atividades de ensino que não são propostas de forma contextualizada à realidade do aprendiz. A tese propõe uma metodologia de trabalho para o EaD na qual o professor atua como orientador de estudo de cada aluno, percebendo as suas necessidades e o seu contexto de vida partir de diálogos assíncronos, possibilitando a criação e seleção de conteúdos e atividades de ensino que sejam contextualizadas a realidade do aprendiz. Para tentar resolver as questões técnicas e operacionais que são resultantes desta proposta, foi criado um software que implementa uma comunicação assíncrona entre professor e aluno e automatiza a execução de ações que devem ser realizadas pelo professor, liberando-o de executar tarefas repetitivas, e possibilitando ao docente concentrar-se na atividade criativa de individualização. Além disso, foi feita uma prospecção para determinar de que forma o paradigma atual da internet, chamada de WEB 2.0, pode auxiliar o professor nesse processo de individualização. O software foi testado com relação ao seu desempenho com alunos de dois cursos a distância, o que permitiu comprovar a eficiência do sistema.
Title in English
Developing a dialogue and content manager for an individualized distance learning.
Keywords in English
Distance learning
E-learning
E-learning 2.0
Education
Individualization
Learning
Web 2.0
Abstract in English
Continuing education is an expression that refers to the mode of teaching in which the person seeks to lifelong learning. The distance courses are not prepared to deal with the singularities of a student seeking this type of education, resulting in courses that contain learning activities that are not contextualized to the reality of the learner. This thesis proposes a methodology of distance learning in which the teacher acts as an adviser to the study of each student, understanding their needs from asynchronous dialogs, enabling the creation and selection of content and teaching activities that are contextualized to the reality of the learner. A software has created to resolve the technical and operational issues that are resulting from this proposal. This software implements an asynchronous communication between teacher and student and automates the execution of actions that must be performed by the teacher, enabling the teacher to concentrate on the creative activity of individualization. In addition, a survey was done to determine how the current paradigm of the Internet, called Web 2.0, can help teachers in the process of individualization. The software was tested on two distance courses, which helped to check the efficiency of the system.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-08-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.