• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2005.tde-03012005-124908
Document
Auteur
Nom complet
Jacqueline Myanaki
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2003
Directeur
Jury
Almeida, Regina Araujo de (Président)
Paganelli, Tomoko Iyda
Pontuschka, Nidia Nacib
Titre en portugais
"A paisagem no ensino de geografia: Uma estratégia didática a partir da arte"
Mots-clés en portugais
Artes
Ensino
Geografia
Interdisciplinaridade
Paisagem
Resumé en portugais
Esse trabalho propõe um caminho para viabilizar a articulação entre geografia e arte na prática de ensino de geografia no ensino fundamental, a partir do experimento de um conjunto de atividades enfocadas no estudo da paisagem geográfica, nas noções básicas conceituais e sua percepção, utilizando reproduções de quadros de pintores brasileiros. O experimento foi realizado, na sua maior parte, com alunos de 6ª série de diferentes instituições em duas etapas bem definidas. Na primeira etapa, o roteiro de atividades foi desenvolvido com três turmas de três escolas diferentes e cujos professores participaram como observadores e coadjuvantes durante a aplicação das atividades. Na segunda etapa o roteiro foi desenvolvido de maneira autônoma por sete professores de cinco instituições que receberam antecipadamente o material e as instruções necessárias e assistência à distância, quando solicitada. Os resultados das duas etapas demonstraram que é possível articular arte e geografia no estudo da paisagem geográfica de maneira a ampliar a capacidade de percepção e apreensão da paisagem geográfica, bem como sobre as manifestações artísticas, além dessa estratégia representar um aumento no entusiasmo e despertar o interesse dos alunos para o processo de construção do conhecimento.
Titre en anglais
"The landscape in Geography teaching: a didactic strategy using art as starting point"
Mots-clés en anglais
Art
Geography
Interdisciplinary
Landscape
Teaching
Resumé en anglais
This work proposes a means of attaining a synthesis between Geography and Art in the field of Geography teaching at the primary and intermediate levels. It is based on an experiment comprising of a group of activities focusing on the study of basic conceptual notions and perception of geographic landscape, using paintings by Brazilian artists as a reference. The experiment was mostly carried out in two distinct, well-defined stages with students studying in the 6th grade at different institutions. In the first stage, a series of activities was developed with three groups from three different schools. The groups’ teachers participated as observers and assistants during the completion of the activities. In the second stage, the activities were developed independently by seven teachers from five institutions that received the material and all the necessary instructions beforehand, as well as long distance assistance, when requested. The results of the two stages show that it is possible to combine Art and Geography in the study of geographic landscape in such a way as to increase students’ ability to perceive and understand geographic landscape, as well as artistic expression, and at the same time help to stir their enthusiasm and interest toward the processes of knowledge building.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2005-04-04
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.