• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2007.tde-03092007-140545
Document
Author
Full name
Isabela Oliveira Pereira da Silva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Peixoto, Fernanda Areas (President)
Quilici, Cassiano Sydow
Schwarcz, Lilia Katri Moritz
Title in Portuguese
Bárbaros tecnizados: cinema no teatro oficina
Keywords in Portuguese
Antropologia
Cinema
Oficina
Teatro
Vídeo
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é a investigação de um dos aspectos menos conhecidos da trajetória do grupo Teatro Oficina: sua produção audiovisual. O cinema (compreendendo toda a produção audiovisual) é tomado como fio condutor para que entendamos o trabalho do "Oficina" na sua chamada fase subterrânea, período que compreende a suspensão das atividades do teatro na década de 1970 até a reconstrução do prédio e sua reabertura na década de 1990. Apesar da "fase subterrânea" ser considerada por parte da crítica como um período de esgotamento do grupo, é neste período que se dá a construção de um audacioso projeto cujas bases estão em outras linguagens como o cinema, a televisão, o vídeo e seus desdobramentos, tais como a transmissão de imagens e sons via Internet. A produção audiovisual em questão será considerada como uma espécie de "diário" do "Oficina", tomando de empréstimo a própria definição de seus realizadores, já que aí o grupo anota impressões, sentimentos, experiências e vestígios de um percurso. Nosso objetivo é, com base nos fragmentos deste "diário", tentar reconstituir os rumos da longa viagem empreendida pelo "Oficina" nesta fase.
Title in English
The least known aspects in the work of Oficina Theatre: its audiovisual production
Keywords in English
Anthropology
Cinema
Oficina
Theatre
Video
Abstract in English
In this work the goal is to analyze one of the least known aspects in the work of Oficina Theatre, its audiovisual production. The cinema (the audivisual production) is taken as the guide in order to understand the work of "Oficina" during its so called "underground phase", a period which starts in 1970´s, when the theatric activities are suspended until its build rebuilding and reopening in 1990´s. Notwithstanding this "undergound phase" is considered as an empty period, there is in this period the construction of an audacious project, grounded in another languages like cinema, television, video and its developments as simultaneous internet transmission. The audiovisual production shall be considerd as a kind of "Oficina's "diary", using its accomplishers' definition, therefore the "group" notes its impressions, feelings, experiences and remains of a journey. Our goal is, grounded in fragments of this diary, try to restore the rotes of a long trip that "Oficina" attempted during this phase.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-10-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.