• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2014.tde-27062014-105015
Document
Auteur
Nom complet
Marcel Ronaldo Morelli de Meira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2014
Directeur
Jury
Fabbrini, Ricardo Nascimento (Président)
Barros, Luiz Antonio Recaman
Favaretto, Celso Fernando
Pallamin, Vera Maria
Santiago, Lilian Ramos
Titre en portugais
A cultura dos novos museus: arquitetura e estética na contemporaneidade
Mots-clés en portugais
Arquitetura
Cidade
Estética
Novos museus
Pósmodernidade
Resumé en portugais
Esse trabalho examina as formas que a arquitetura dos museus adquiriu a partir dos anos 1970, no contexto das mutações ocorridas na ordem cultural e econômica mundial. Iniciamos pela análise do Centro George Pompidou, em Paris (1977), dos arquitetos Renzo Piano e Richard Rogers, considerado o marco inaugural da dita cultura dos museus. Passamos, posteriormente, ao exame do Guggenheim Bilbao (1997), de Frank Gehry, tomando-o como sintoma da arquitetura icônica e midiática. Em seguida, mostramos que em razão do desaquecimento da economia real, resultante das sucessivas crises financeiras internacionais, houve uma reorientação da arquitetura dos museus, para formas menos espetaculares; como evidenciam a ampliação do Museu do Prado (2007), em Madri, de Rafael Moneo, e, o novo Louvre, em Lens (2012), na França, de Kazuyo Sejima e Ryue Nishizawa (SANAA). Essa nova tendência mundial, expressa no abandono da arquitetura icônica, caracteriza-se por formas mais parcimoniosas. Constatamos, ao final, a retração desta cultura dos museus, indiciada tanto na ênfase em edifícios mais austeros, quanto no protagonismo assumido pela cidade, nos últimos anos, em detrimento da forma arquitetônica.
Titre en anglais
The culture of new museums: architecture and aesthetics in contemporaneity
Mots-clés en anglais
Aesthetics
Architecture
City
New museums
Postmodernity
Resumé en anglais
This paper examines the shapes architecture acquired since 1970´s, in the context of changes that have occurred in the cultural and economic world order. We begin by analyzing the Georges Pompidou Centre in Paris (1977), by the architects Renzo Piano and Richard Rogers which is considered the inaugural landmark of the culture of museums. Then, we examine the Guggenheim Bilbao (1997), by Frank Gehry, taking it as a symptom of iconic architecture and media. Next, we show that due to the slowdown of the real economy, resulting from successive international financial crises, there was a reorientation of the architecture of museums to less spectacular shapes, as evidenced by the expansion of the Prado Museum (2007), in Madrid, Rafael Moneo, and the new Louvre in Lens (2012), in France, Kazuyo Sejima and Ryue of Nishizawa (SANAA). Such new global trend, expressed in the abandonment of iconic architecture, is characterized by more parsimonious shapes. We found, at the end, the retraction of this culture of museums, both indicted as in emphasis in more austere buildings, as in the role assumed by the city in recent years, at the expense of architectural form.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2014-06-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.