• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2009.tde-08022010-125359
Document
Author
Full name
Antonia Faro Agostinelli Peixoto Barbosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Silva, Franklin Leopoldo e (President)
Moutinho, Luiz Damon Santos
Titan Junior, Samuel de Vasconcelos
Title in Portuguese
Engajamento e criação: sobre o desvendamento da realidade em Sartre
Keywords in Portuguese
Desvendamento
Existencialismo
Kafka
Linguagem
Realismo indireto
Sartre
Abstract in Portuguese
Em nosso trabalho buscamos compreender a relação entre literatura e conhecimento do real em Jean-Paul Sartre e suas conseqüências para a ação moral, pois desta abordagem resulta o engajamento do leitor em face daquilo que foi desvendado por ele. Assim, devemos esclarecer direta ou indiretamente dois conceitos centrais da obra sartriana: o de ação por desvendamento e o de realismo, o que exige o deslocamento de conceitos tradicionais de seus locais originais, redefinindo uma nova constelação que operará um novo método. A dissertação desenvolve-se, então, em quatro partes. Na primeira, visamos o conceito de conhecimento como desvendamento, analisando passagens das obras O ser e o nada (Être et néant 1943) e, principalmente, Verité et existence (1948). A verdade passa, a partir da leitura destas obras, a ser considerada não como uma forma axiomática, mas como experiência da contingência. Daí a mudança necessária no método filosófico e o embate contra determinada tradição a das chamadas filosofias digestivas. Na segunda parte, com base principalmente nos ensaios Que é a literatura? (Quest-ce que la littérature - 1947) e Lartiste et sa conscience, vemos como as outras artes (à exceção da prosa) não se constituem para Sartre como movimentos privilegiados da experimentação e verificação do conhecimento da realidade. Na terceira parte, abordamos propriamente o conteúdo ontológico da linguagem que funciona como modo de visar o ser através da ausência e observamos como estas relações conduzem à questão moral, pois é pelo olhar do outro que o dom (o que foi verificado e estabelecido por uma comunidade) readquire o sentido de novo desvendamento e, nesta perspectiva, é a ação do leitor, que faz o papel do outro da linguagem, que terminará a obra literária tanto no sentido da criação como no da ação moral. Por fim, na parte quatro, propomos como exemplo do modo de visar o real do desvendamento e da prosa a interpretação de um conto de Franz Kafka, Tribulação de um pai de família (1919), baseada nos conteúdos abordados nas partes anteriores.
Title in English
Engajement and creation: about the realitys devoilement in Sartre
Keywords in English
Devoilement
Existencialism
Indirect realism
Kafka
Language
Sartre
Abstract in English
In this work, we seek comprehension about the relationship between literature and reality knowledge in Jean-Paul Sartre, as well as the consequences for the moral action, because from this approach results the reader engagement in face of what has been unveiled by him or her. Therefore, we must clarify directly or indirectly two central concepts in the sartrian works: the concept of action through revealment and the concept of realism, which requires a displacement of traditional concepts from their original places, redefining a new constellation that will produce a new method. The dissertation is developed in four parts. In the first one, we aim at the concept of knowledge as devoilement, analyzing passages of the works Être et néant (1943) and, foremost, Verité et existence (1948). After the study of these works, the truth turns to be considered not as an axiomatic form, but as an experience of contingence. Thence comes the necessary change on philosophical methods and the fight against a certain tradition the tradition of what it known as digestive philosophies. In the second part, based primary on the essays Quest-ce que la littérature? (1947) and Lartiste et sa conscience, we see how the other arts (with exception to the prose) do not constitute for Sartre as privileged movements for the experimentation and verification of the reality knowledge. In the third part, we approach properly the ontologic content of language that function as a way of aiming at the being through the absence and we observe how these relationships drive to the moral question, since it is through the others look that the gift (what was verified and established by a community) reacquires the sense of a new revealment. In this perspective, it is the action of the reader, which acts as the other opposed to the language, that will complete the literature work both in the sense of creation and in the sense of moral action. Finally, at the forth part of this work we propose an interpretation of a Franz Kafka short story, Worries of a family man (1919), as an example of the way of aiming at the real of the devoilement and of the prose, based on the contents approached on the last sections.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-02-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.