• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-03032016-143531
Document
Auteur
Nom complet
Alexander Gonçalves
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Marton, Scarlett Zerbetto (Président)
Dias, Rosa Maria
Frezzatti Junior, Wilson Antonio
Nasser, Eduardo
Werle, Marco Aurélio
Titre en portugais
Estilo e formação na filosofia do jovem Nietzsche
Mots-clés en portugais
Classicismo
Cultura
Estilo
Filosofia
Formação
Resumé en portugais
Num âmbito geral, nosso objetivo será identificar e analisar as origens da concepção estético-ética de estilo utilizada pelo jovem Nietzsche, bem como analisar a relação entre os conceitos de estilo (Stil) e formação (Bildung) nestes escritos juvenis. Num âmbito específico, o escopo do presente trabalho consiste em mostrar a tese de que o estilo, para o jovem Nietzsche, é tomado como um princípio estético-ético fundamental para que a filosofia realize a sua meta: a formação do homem. Pretendemos mostrar que Nietzsche pensa a ideia da formação do homem em estreita relação com a proposta classicista de uma educação estética através do caráter simples e ingênuo expresso no estilo da arte dos gregos. Retomando a luta pela formação (Bildungkampf)iniciada outrora pelos clássicos alemães, Winckelmann, Goethe e Schiller, Nietzsche se colocacomoherdeiro e continuador de uma corrente de pensadores que idealizaram a Grécia clássica como o modelo de cultura e, doravante, utilizaram este ideal como um ponto de fuga para superar a barbárie moderna. É neste registro que Nietzsche pensará o tema do estilo na filosofia, pois, uma vez que a tarefa da filosofia é realizar a formação do homem, o melhor estilo para o discurso filosófico deve ser o estilo simples e ingênuo dos clássicos. Como exemplo de simplicidade e ingenuidade no discurso filosófico moderno, Nietzsche apresenta Schopenhauer, o filósofo educador por excelência.
Titre en anglais
Style and formation in young Nietzsche's philosophy
Mots-clés en anglais
Classicism
Culture
Formation
Philosophy
Style
Resumé en anglais
In a broad context, the main goal of this thesis will be to identify and analyze the origins of aesthetic-ethical conception in style used by the young Nietzsche, as well as to examine the relationship between the concepts of style (Stil) and education (Bildung) in these youthful writings. In a more specific context, the scope of this study is to describe the theory that style for young Nietzsche, is taken as an aesthetic-ethical fundamental principle for philosophy to achieveits goal: the formation of man. Nietzsche thinks the idea of the formation of man closely with the classicist proposal for an aesthetic education through the simple and naïve character expressed in the Greek art style. Returning to the "struggle for formation" (Bildungkampf) started once by German classics, Winckelmann, Goethe and Schiller, Nietzsche stands as an inheritor and continuer of a chain of thinkers who idealized the classical Greece as the model of culture and henceforth used this ideal as a breakout point for overcoming the modern barbarity. It is in this record that Nietzsche will think thetheme of style in philosophy, once, since the purpose of philosophy is to realize the formation of man, the best style for philosophical discourse should be simple and naïve style of the classics. As an example of simplicity and naivety in the modern philosophical discourse, Nietzsche presents Schopenhauer, the philosopher educator par excellence.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2016-03-03
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.