• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2014.tde-02042014-185314
Document
Auteur
Nom complet
Otavino Candido de Paula Neto
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2013
Directeur
Jury
Miranda Filho, Mario (Président)
Bolzani Filho, Roberto
Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei
Titre en portugais
O exame socrático (ἐξέτασις) da temperança (σωφροσύνη) no Carmides de Platão
Mots-clés en portugais
ἐξέτασις
σωφροσύνη
Filosofia socrática
Resumé en portugais
O que é e como é a σωφροσύνη (ό τι ἐστι καὶ ὁποȋόν τι ἡ σωφροσύνη)? Esta é a questão que Sócrates propõe a seus interlocutores, Carmides e Critias, examinarem juntos no diálogo de juventude de Platão, o Carmides, diálogo tentativo ou de exame (πϵιραστικός). Σωφροσύνη é fazer todas as coisas ordenada e calmamente (τò κοσμίως πάυτα πράττϵιν καὶ ἡσυxῇ)? É um sentimento como pudor ou reserva (άἰδως)? É cuidar de suas próprias coisas (τὸ τὰ αὑτοῡ πράττϵιν)? Σωφροσύνη seria fazer coisas boas (τῶν ἀγαθῶν πρᾱξιν)? Ou, ainda, conhecer-se a si mesmo (τὸ γιγνώσκϵιν ἑαυτόν)? Seria ciência das outras ciências e ciência de si mesma (ἐπιστημῶυ ἐπιστήμη ἐστὶ καὶ αὐτὴ ἑαυτῆς)? Ou seria, finalmente, o conhecimento do bem e do mal (τὸ ἀγαθόν καὶ τὸ κακόν)? Como em outros propriamente chamados diálogos socráticos de Platão (no Laques é a coragem, no Eutífron é a piedade) nos quais se examina se uma virtude particular é conhecimento, no Carmides trata-se de examinar se a σωφροσύνη é conhecimento. Se é, é conhecimento de quê? E qual é, para nós, o benefício desta virtude, concebida como conhecimento? Estas são algumas das questões examinadas por Sócrates neste diálogo. Este trabalho pretende acompanhar passo a passo esta que é a primeira investigação (ἐξέτασις) socrática acerca da σωφροσύνη nos diálogos de Platão. Ou, dito de outro modo, este trabalho pretende acompanhar o passo a passo do filosofar socrático no diálogo Carmides.
Titre en anglais
The Socratic examination (ἐξέτασις) of temperance (σωφροσύνη) in Platos Charmides
Mots-clés en anglais
ἐξέτασις
σωφροσύνη
Socratic philosophy
Resumé en anglais
What is it and how is σωφροσύνη (ό τι ἐστι καὶ ὁποȋόν τι ἡ σωφροσύνη)? This is the question that Socrates proposes to his interlocutors, Critias and Charmides, examine together in the dialogue of youth of Plato, the Charmides, tentative dialogue or examination (πϵιραστικός). Σωφροσύνη is make all things orderly and quietly (τò κοσμίως πάυτα πράττϵιν καὶ ἡσυxῇ)? Its a feeling like modesty or reserve (άἰδως)? You take care of your own things (τὸ τὰ αὑτοῡ πράττϵιν)? Σωφροσύνη would do good things (τῶν ἀγαθῶν πρᾱξιν)? Or even know himself (τὸ γιγνώσκϵιν ἑαυτόν)? Would be science of other sciences and science of herself (ἐπιστημῶυ ἐπιστήμη ἐστὶ καὶ αὐτὴ ἑαυτῆς)? Or would it be finally the knowledge of good and evil (τὸ ἀγαθόν καὶ τὸ κακόν)? Like in others properly called Socratic dialogues of Plato (in the Laches is the courage, in the Euthyphro is the piety) in which examines whether a particular virtue is knowledge, in the Charmides it is examining whether σωφροσύνη is knowledge. If it is, is knowledge of what? And what is, for us, the benefit of this virtue, conceived as knowledge? These are some of the issues examined by Socrates in this dialogue. This work intends to follow step by step this is that the first Socratic investigation (ἐξέτασις) about σωφροσύνη in the dialogues of Plato. Or, put another way, this work intends to follow step by step the Socratic philosophy in dialogue Charmides.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2014-04-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.