• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2013.tde-01072013-090825
Document
Author
Full name
Benito Eduardo Araujo Maeso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Fabbrini, Ricardo Nascimento (President)
Favaretto, Celso Fernando
Ferrari, Sonia Campaner Miguel
Title in Portuguese
Kafka: estética e política do estranhamento
Keywords in Portuguese
Adorno
Alegoria
Deleuze
Estética
Estranhamento
Kafka
Política
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem como objetivo investigar de que forma a estrutura e a temática do texto de Franz Kafka, ao criarem um espaço de estranhamento na relação entre o leitor e o texto uma sensação constante de que algo está fora de lugar, constroem um campo de resistência política. Parte-se da análise dos elementos constitutivos da obra kafkiana, buscando localizar quais elementos efetuariam tal processo, assim como da análise dos trabalhos de pensadores como Adorno, Benjamin, Deleuze & Guattari e outros sobre o escritor checo. Para tanto, será feito recurso livre à produção do autor, com destaque para a tríade O Processo, O Castelo e A Metamorfose, sem prejuízo de outros contos, novelas, cartas e anotações de seus diários. Também será buscada uma articulação dos temas inerentes à obra de Kafka com os conceitos principais dos filósofos citados. Como procedimento metodológico, estruturamos este percurso em quatro eixos principais: a escrita, o conceito de mímesis, o conceito de estranhamento (unheimlich) e as relações entre arte, política e sociedade, com especial foco no conceito de resistência, presente nas definições de Adorno e Deleuze sobre a arte. Assim, busca-se averiguar o caráter político dos textos de Kafka como alegorias da condição humana.
Title in English
Kafka: aesthetics and politics of the uncanny
Keywords in English
Adorno
Aesthetics
Allegory
Deleuze
Kafka
Politics
Uncanny
Abstract in English
This work aims to investigate the way Kafka´s thematics and narrative structure builds the sensation of uncanny, misplacing and oddity between the reader and the story. Simultaneously, these characteristics of Kafka´s work can build a political field of resistance. To achieve this goal and locate those elements in Kafka´s literary corpus, an in-depth analysis of his works letters, aphorisms, romances and short stories - is necessary, with special attention to The Process, The Castle and The Metamorphosis. Also, this work intends to establish a dialogue between Kafka´s thematics and the concepts of Adorno, Benjamin, Deleuze and Guattari, among others. Four lines of force are the core of this thesis: Kafka´s writing techniques; the concept of mimesis; the uncanny (unheimlich); and the linkage between art, poltics and society, with emphasis in the concept of resistance which is present in Kafka´s work and in Adorno´s (and also in Deleuze´s) definition of art. At last, what is the political status of Kafka´s work as an allegory of human condition?
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.