• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-15122011-112705
Document
Author
Full name
Lilian Alves Sampaio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Barros, Sergio Miceli Pessoa de (President)
Abreu, Martha Campos
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Idargo, Alexandre Bergamo
Naves, Santuza Cambraia
Title in Portuguese
Vaidade e ressentimento dos músicos populares e o universo musical do Rio de Janeiro no início do século XX
Keywords in Portuguese
Biografias
Dominação simbólica
Espaço de produção simbólica
Música popular
Sociologia da cultura
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa teve como objeto as condições sociais de produção da música popular no Rio de Janeiro nas três primeiras décadas do século XX e se desdobrou em três dimensões distintas: os significados culturais da música popular na sociedade da época, a organização do espaço de produção dessa música e as experiências profissionais de alguns músicos que se destacaram no período, como Chiquinha Gonzaga, Ernesto Nazareth, Catullo da Paixão Cearense, Eduardo das Neves, Sinhô e Pixinguinha. O estudo sobre as representações que os escritores registraram em romances, contos, crônicas, palestras, críticas e artigos de jornal mostram certa ambigüidade nos significados atribuídos à música popular. Se por um lado esse universo de produção cultural revela-se, já no início do século XX, um espaço de produção de um bem simbólico que vai ser a base para a construção da auto-representação dos músicos como merecedores da admiração e consideração pública, por outro lado, não oferece uma base legítima para o reconhecimento social de seu valor pelos agentes da cultura dominante, que vão enfatizar a vaidade e a presunção desses músicos. Mas essa convicção definitiva de seu próprio valor sugere o início de uma transição na ordem estabelecida pela cultura legítima e que vai se tornar evidente apenas nas décadas seguintes. Ao mesmo tempo, o estudo do espaço de produção da música de divertimento mostra um universo pouco autônomo e pouco estruturado, mas com capacidade de oferecer diferentes tipos de recompensas aos seus músicos: recompensas materiais nos circuitos que concentram as novas mídias e eventos culturais de massa, como o Disco e o Carnaval, e recompensas simbólicas nos circuitos próximos aos espaços legítimos de produção cultural, como o Teatro e a Literatura. Este estudo pretende contribuir para o conhecimento do universo musical do período, ainda pouco explorado, bem como contribuir para a reflexão sobre os modos como os condicionantes desse universo foram vivenciados e agenciados de diferentes maneiras por alguns dos músicos mais famosos do período.
Title in English
Vanity and resentment of popular musicians and musical world of Rio de Janeiro in the early twentieth century
Keywords in English
Biographies
Popular music
Sociology of culture
Symbolic dominance
Symbolic production space
Abstract in English
The objective of this research is to present the social conditions underlying the production of popular music in Rio de Janeiro during the first thirty years of the 20th century, which was manifest in three separate dimensions: the cultural meanings of popular music in society at the time; how the space for producing such music was organized; and the professional experiences of some distinguished musicians of the period like Chiquinha Gonzaga, Ernesto Nazareth, Catullo da Paixão Cearense, Eduardo das Neves, Sinhô and Pixinguinha. Representations of popular music that writers recorded in novels, stories, narratives, speeches, critiques and magazine/journal articles express a certain ambiguity in the significance attributed to the genre. While, on the one hand, cultural production in the early twentieth century presents itself as a space for producing a symbolic good for musicians to construct their identities as meritorious of public admiration and consideration, on the other hand, it fails to offer a legitimate base for representatives of the dominant culture to socially acknowledge the value of this new genre, with those of the dominant culture notably emphasizing the vanity and arrogance of the emerging popular musicians. Yet this definitive conviction of their own value suggests the beginnings of a transition in the order established by the legitimate culture, a transition that only becomes clear decades later. At the same time, the productive space of entertainment music reveals an unstructured universe that is barely autonomous yet capable of offering various ways to compensate musicians: material compensation through new media circuits and mass cultural events, such as the gramophone records and Carnaval, and symbolic compensation through circuits near legitimate spaces of cultural production, such as the theater and literature. This study is intended to add to our knowledge of the musical universe of the period, which is still underexplored, and to contribute to our reflections on how the means and conditions of this artistic world where experienced and represented in different ways by some of the most famous musical artists of the time.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-12-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.