• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2010.tde-15092010-171819
Document
Auteur
Nom complet
Dmitri Cerboncini Fernandes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2010
Directeur
Jury
Barros, Sergio Miceli Pessoa de (Président)
Farias, Edson Silva de
Naves, Santuza Cambraia
Pinheiro Filho, Fernando Antonio
Ridenti, Marcelo Siqueira
Titre en portugais
A inteligência da música popular: a 'autenticidade' no samba e no choro
Mots-clés en portugais
Choro
Indústria Cultural
Intelectuais
Música Popular
Samba
Resumé en portugais
Partindo das disputas intelectuais, simbólicas e materiais que enlaçam os dois gêneros musicais chancelados como identificadores da nação, o samba e o choro, analiso a constituição e a reprodução de um microcosmo artístico possuidor de parâmetros estéticos relativamente autônomos. Percorro um longo período histórico no intento de demonstrar que o adensamento de instituições voltadas ao abrigo da música popular enseja uma contrapartida, a do surgimento de engajados que tratam de separar as produções musicais populares entre as que consideram autênticas das inautênticas, grupamento a que denomino de inteligência da música popular. Coube estabelecer sob que condições, quando e por meio da ação de quais personagens conformouse este microcosmo, espaço que logrou direcionar as apreciações e investidas de todos inseridos na atividade musical popular urbana.
Titre en anglais
The intelligence of authenticity in popular music samba and choro
Mots-clés en anglais
Choro
Cultural Industry
Intellectuals
Popular Music
Samba
Resumé en anglais
Starting from the intellectual, symbolic and material disputes that intertwine both muscial genres heralded as the Nations identifiers: samba and choro, I analyse the constitution and reproduction of an artistic microcosm possessor of relatively autonomous aesthetic parameters. Covering a long historical period with the intent of showing that the densification of institutions aimed at the sheltering of popular music ensues a counterpart, one of stemming the engaged parties whose efforts aim at dissociating the popular musical productions between the ones they regard as authentic from the inauthentic, a grouping which I denominate popular music intelligentsia. This implied establishing under which conditions, when and through the action of which actors such microcosm was yielded, a space that managed to direct the appreciations and investements of everyone inserted in the urban popular music activity.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2010-09-15
 
AVERTISSEMENT: Le matériau se réfère à des documents provenant de cette thèse ou mémoire. Le contenu de ces documents est la responsabilité de l'auteur de la thèse ou mémoire.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.