• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2013.tde-15012014-102023
Document
Auteur
Nom complet
André Vereta Nahoum
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2013
Directeur
Jury
Guimaraes, Nadya Araujo (Président)
Abramovay, Ricardo
Grun, Roberto
Martes, Ana Cristina Braga
Rabossi, Fernando
Titre en anglais
Selling "cultures": the traffic of cultural representations from the Yawanawa
Mots-clés en anglais
Amazon
Commodification
Culture
Indigenous populations
Markets
Resumé en anglais
What are the tensions, alliances, negotiations, and translations underlying the traffic of cultural representations in markets? This research analyzes two economic projects maintained by the Yawanawa, an indigenous population from the southwestern Amazon: one project produces annatto seeds for an American cosmetic firm, and the other involves the public performance of cultural and, notably, spiritual practices. The indigenization of market practices and specific Euro-American categories - such as monetary exchange, environmental protection, and cultural difference - allow cultural elements to be translated into representations of enduring cultures, harmonious lifestyles and good environmental practices. The economic valuation of cultural representations is being used as a new tool in local conflicts that occur internally among leaders and groups in their quest for prestige, loyalty, and material resources, and externally with the region's non-native population and with national initiatives to develop profitable activities in the Amazon. Part of our global market society, the Yawanawa can also employ the demand and valuation of representations associated with their culture to individual projects on the construction of reputation and leadership, and more broadly, to the reassertion of their collective identity as a specific indigenous population with special rights. This research explores market exchange as an arena of complex sociability and conflict. It analyzes how values are created and exchanged within the market in a true cultural economy, and how individual and collective identity projects are constructed, challenged, and sometimes reproduced by the traffic of material and immaterial objects.
Titre en portugais
"Culturas" à venda: o tráfico de representações culturais dos Yawanawa
Mots-clés en portugais
Amazônia
Comodificação
Cultura
Mercados
Populações indígenas
Resumé en portugais
Quais são as tensões, alianças, negociações e traduções que subjazem ao tráfico de representações culturais no mercado? Esta pesquisa analisa dois projetos de inserção no mercado dos Yawanawá, população indígena do sudoeste amazônico: um projeto para produção de sementes de urucum para uma empresa estadunidense de cosméticos, e outro que envolve a exibição pública de práticas culturais, notadamente espirituais. A indigenização de práticas de mercado e categorias específicas da cultura Euro-Americana tais como o intercâmbio monetário, a proteção ambiental e a diferença cultural permitem a tradução de elementos culturais em estilos de vida harmoniosos e boas práticas ambientais. A valorização econômica de representações culturais é utilizada internamente como um novo instrumento em conflitos locais entre líderes e grupos em sua busca por prestígio, lealdade e recursos materiais e, externamente, junto à população regional e nacional não-nativa como contraponto a outras iniciativas para o desenvolvimento de atividades lucrativas na Amazônia. Parte de nossa sociedade global de mercado, os Yawanawa também podem empregar a demanda e valorização de representações associadas à sua cultura em projetos individuais de construção de reputação e liderança, e mais amplamente, para a reafirmação de sua identidade coletiva, como uma população indígena com direitos especiais. Esta pesquisa explora a troca mercantil como uma arena de sociabilidade complexa e conflituosa. Ela analisa como valores são criados e intercambiados no mercado em uma verdadeira economia cultural, e como projetos de identidade individual e coletiva são construídos, questionados e, às vezes, reproduzidos por meio do tráfico de objetos materiais e imateriais.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2014-01-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.