• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2013.tde-13112013-111300
Document
Author
Full name
Leonardo Melo Lins
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Arbix, Glauco Antonio Truzzi (President)
Salerno, Mario Sergio
Silva, Marcia Regina de Lima
Title in Portuguese
Educação e economia: um estudo da relação entre estrutura produtiva e demandas educacionais nas regiões metropolitanas de São Paulo e Belo Horizonte
Keywords in Portuguese
Desempenho econômico
Economia regional
Educação
Mudança educacional
Organizações
Abstract in Portuguese
A relação entre educação e economia, tanto do ponto de vista teórico quanto na formulação de políticas públicas foi, em grande medida, entendida pelas ideias vindas da teoria do Capital Humano, nas Ciências Econômicas, e da teoria da Modernização, na Sociologia, em termos de oferta. Uma economia, para possuir alto desempenho econômico, deveria superar as deficiências educacionais de sua força de trabalho no sentido de aumentar a escolarização dos indivíduos. Atualmente esta relação linear entre os sistemas educacionais e a estrutura produtiva vem sendo questionada por não levar em conta aspectos que atuam como mediadores do efeito da educação na economia. Este trabalho busca a caracterizar alguns desses aspectos, ao analisar como a estrutura produtiva das regiões metropolitanas de São Paulo e de Belo Horizonte, em termos de setores de atividade econômica, absorvem a escolaridade. Dessa forma, este trabalho busca explorar aspectos da demanda por escolaridade por parte das economias metropolitanas em análise. Para tanto, foram usados os dados da Relação Anual de Informações Sociais (RAIS), bem como três formas de metodologia: análise do coeficiente de variação dos salários, análise de correspondência e regressão logística multinomial.
Title in English
Education and economy: a study of the relationship between productive structure and educational demands in the metropolitan regions of São Paulo and Belo Horizonte
Keywords in English
Economic performance
Education
Educational change
Organizations
Regional economy
Abstract in English
The relationship between education and the economy, both from a theoretical viewpoint and in the formulation of public policy, was largely understood by ideas from the theory of Human Capital in economics, and Modernization Theory in sociology, in terms of supply: an economy to have high economic performance should overcome educational deficiencies of its workforce in order to increase the enrollment of individuals. Currently this linear relationship between education systems and the productive structure is being challenged for not taking into account aspects that act as mediators of the effect of education on the economy. This dissertation seeks to characterize some of these aspects in analyzing how the productive structure of the metropolitan regions of São Paulo and Belo Horizonte, in terms of sectors of economic activity, absorb schooling. Thus, this dissertation seeks to examine aspects of the demand for schooling by the metropolitan economies under study. For this, we used data from the Relação Anual de Informações Sociais (RAIS), as well as three types of methodology: analysis of the coefficient of variation of wages, correspondence analysis and multinomial logistic regression.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-11-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.