• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-09042018-132319
Document
Author
Full name
Tony Shigueki Nakatani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Jackson, Luiz Carlos (President)
Pinheiro Filho, Fernando Antonio
Rovai, Mauro Luiz
Title in Portuguese
A geração retomada: cineastas, contexto social e a imagem de sociedade nos filmes Carlota Joaquina e Cidade de Deus
Keywords in Portuguese
Carla Camurati
Carlota Joaquina
Cidade de Deus
Cinema da retomada
Fernando Meirelles
Princesa do Brasil
Abstract in Portuguese
O objetivo do presente trabalho é o de realizar uma análise do cinema brasileiro contemporâneo, em específico o período que ficou conhecido como o cinema da Retomada. Procurei analisar o cinema da Retomada a partir de duas perspectivas teóricas, que levam em consideração tanto a análise interna dos filmes, quanto de uma análise dos aspectos que dizem respeito à forma como ele se organiza, buscando compreender o contexto social e político em que ele se insere, quais são as principais figuras que se destacam dentro do cenário cinematográfico que vai da segunda metade dos anos 1990 até o início dos anos 2000. Em relação ao primeiro aspecto, tomaram-se como marcos os filmes Carlota Joaquina, princesa do Brazil (1995), dirigido por Carla Camurati, e Cidade de Deus (2002), dirigido por Fernando Meirelles e codirigido por Kátia Lund. Serão esses os filmes que analiso neste trabalho, procurando identificar os grupos sociais retratados pelas películas, o sistema de relações estabelecidos entre eles, além de considerar as recepções da crítica e as trajetórias sociais de seus respectivos diretores. E em relação ao segundo aspecto, foi possível identificar no contexto da Retomada, a presença de características que definem um grupo de cineastas em torno de um sentido sociológico de geração, cujas figuras somente se inserem na área cinematográfica devido a uma conjuntura específica, decorrente das transformações institucionais e políticas do Estado brasileiro nesse fim do século XX.
Title in English
The generation retomada: filmmakers, social contexto and the image of society in the films Carlota Joaquina, Princess of Brazil and City of God
Keywords in English
Carla Camurati
Carlota Joaquina
Cinema of retomada
City of God
Fernando Meirelles
Princess of Brazil
Abstract in English
The objective of the present study is to carry out an analysis of contemporary Brazilian cinema, specifically the period that became known as the Cinema of Retomada. I tried to analyze the cinema of Retomada from two theoretical perspectives, which take into account both the internal analysis of the films and an analysis of the aspects that relate to the way in which it is organized, trying to understand the social and political context, who are the main figures that stand out in the cinematographic scenario, that goes from the second half of the 1990s to the beginning of the 2000s. In relation to the first aspect, the films Carlota Joaquina, princess of Brazil (1995), directed by Carla Camurati, and City of God (2002), directed by Fernando Meirelles and co-directed by Kátia Lund. These are the films that I analyze in this work, trying to identify the social groups portrayed by the films, the system of relations established among them, besides considering the receptions of criticism and the social trajectories of their respective directors. In relation to the second aspect, it was possible to identify in the context of Retomada, the presence of characteristics that define a group of filmmakers around a sociological sense of generation, whose figures are only inserted in the cinematographic area due to a specific conjuncture, due to the transformations of the Brazilian State at the end of the twentieth century.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-04-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.