• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.75.2009.tde-25082009-095912
Document
Author
Full name
Ana Maria de Souza Velloso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2009
Supervisor
Committee
Queiroz, Salete Linhares (President)
Silva, Glaucia Maria da
Zanon, Dulcimeire Aparecida Volante
Title in Portuguese
Casos investigativos no ensino de corrosão: estratégia para o desenvolvimento de habilidades argumentativas de alunos de graduação em química
Keywords in Portuguese
argumentação
corrosão
estudo de casos
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos, um crescente número de trabalhos tem investigado o papel da argumentação em ambientes de ensino de ciências. Dentre os aspectos investigados estão: a identificação do espaço ocupado por atividades que fomentam a argumentação em aulas de ciências; a concepção e a avaliação de contextos didáticos que subsidiam o ensino e a aprendizagem da argumentação em aulas de ciências; a determinação da qualidade da argumentação dos estudantes em aulas de ciências e de fatores que conduzam à instauração do discurso argumentativo em ambientes de ensino de ciências. Neste trabalho temos como objetivo investigar o potencial do método de estudo de caso para promover a argumentação. A pesquisa foi realizada durante um semestre em um curso de graduação de química no Brasil. Após o recebimento de cada um dos casos, os estudantes trabalharam em grupos na resolução de perguntas, elaboradas com o intuito de guiá-los sobre questões relevantes relacionadas ao caso e vinculadas a conteúdos ministrados na disciplina na qual a pesquisa foi realizada (unidade curricular de "corrosão") e a aspectos ambientais e econômicos. O processo culminou nas apresentações orais dos grupos sobre as possíveis soluções para os casos e na realização de debates entre os grupos que haviam solucionado o mesmo caso. A coleta de dados envolveu as filmagens das apresentações orais das soluções de cada um dos casos e a posterior transcrição das falas dos alunos responsáveis pelas apresentações. A qualidade dos argumentos elaborados pelos estudantes foi analisada com base no Modelo de Toulmin e em ferramenta analítica, derivada do referido Modelo, que foi aplicada às transcrições das falas dos alunos. As conclusões advindas da realização do presente trabalho indicam o método de estudo de caso como alternativa eficiente para a promoção do discurso argumentativo no ensino de química.
Title in English
Case studies in the teaching of corrosion: strategies to develop the argumentative abilities of undergraduate chemistry students
Keywords in English
argumentation
case studies
corrosion
Abstract in English
In recent years a growing number of studies are focusing on the role of argumentation in science learning contexts. Studies have looked at: the place of argumentation in science teaching; the design and evaluation of learning environments that support the teaching and learning of argumentation in a scientific context; the quality of students' argumentation, and sought to discover factors that promote argumentation. The research reported in this study focused on the potential of the case study method to promote argumentation. The research took place over one semester in an undergraduate chemistry course in Brazil. After receiving each case, students worked in group on a set of questions designed to guide them through key chemical ("corrosion" curriculum unit), environmental and economic aspects of the case study. The process culminated with class presentations by student groups about possible solutions to the cases and a posterior debate between the groups that have solved the same case. To assess the students' argumentation, each student was videotaped and audio-recorded while they presented possible solutions to the cases; the audio-recordings were fully transcribed. To assess the quality of students' argumentation, Toulmin's Argument Pattern (TAP) and an analytical tool that extend the use of TAP were applied to the presentation transcripts. The findings of this work support the idea that the case study approach is an effective strategy for enhancing students' ability to argument.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
AnaMariaVELLOSO.pdf (1.00 Mbytes)
Publishing Date
2009-08-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.