• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.71.2009.tde-21092009-094148
Document
Author
Full name
Carolina Kesser Barcellos Dias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Sarian, Haiganuch (President)
Allegrette, Alvaro Hashizume
Bruno, Maria Cristina Oliveira
Cerqueira, Fábio Vergara
Chevitarese, Andre Leonardo
Title in Portuguese
O pintor de Gela: características formais e estilísticas, decorativas e iconográficas
Keywords in Portuguese
Cerâmica ática
Figuras negras
Iconografia
Lécitos
Pintor de Gela
Abstract in Portuguese
Nesta tese, estudamos os vasos cerâmicos produzidos pelo Pintor de Gela, um artista ático, cujo período de atividade vai da última década do século VI a meados do século V. Esse Pintor pertence à geração de artistas tradicionalistas que prossegue produzindo vasos de figuras negras no período em que a técnica de figuras vermelhas é introduzida e adotada por diversos artistas em Atenas. O Pintor de Gela pode ser considerado um artista completo, uma vez que tanto molda como decora seus vasos com a mesma dedicação; ele pensa como um ceramista, porque ele é um deles, consciente do volume sobre o qual ele coloca os elementos da imagem que constrói, consciente assim da natureza do objeto suporte da imagem e das manipulações e rotações que serão feitas ao longo de sua utilização. Em sua obra, o Pintor apresenta qualidades artísticas interessantes e importantes que devem ser levadas em conta sob diversos aspectos: a originalidade técnica com a qual produz vasos em que se percebe a preocupação com simetria, volume e proporção; a capacidade de abstração e ordenação de imagens; a criatividade e liberdade artísticas com que apresenta novas representações e versões de temas desenvolvidos por outros artistas e oficinas contemporâneos a ele. A produção desse Pintor merece uma revisão e novas interpretações já que o que possuímos de publicações dedicadas ele é muito pouco em relação à sua importância como artista pertencente a um período tão produtivo da arte grega. Apontamentos sobre qualidade artística, estilo, produção e cronologia podem ser feitos a partir do estudo sistemático de seus vasos, inseridos no universo de artistas e da produção de vasos áticos de figuras negras. O conhecimento da produção desse artista, tanto no nível formal quanto imagético, contribui para uma caracterização e maior conhecimento do desenvolvimento técnico e artístico pelos quais passa a cerâmica grega, permitindo questionamentos sobre o que conhecemos da arte, tecnologia e iconografia gregas do período
Title in English
The Gela painter: formal and stylistic, decorative and iconographical characteristics
Keywords in English
Attic ceramic production
Black figured vases
Gela Painter
Iconography
Lekythos
Abstract in English
This thesis deals with the pottery vases produced by the Gela Painter, an attic artist who worked from the last decade of the sixth to the beginning of the fifth century BC. This painter belongs to a generation of traditional artists who keeps on producing black figured vases when the red figured technique is introduced and adopted by many artists in Athens. The Gela Painter can be considered a complete artist due to the fact that he makes and decorates his vases with the same dedication. He thinks as a ceramist because he is one - he is aware of the volume in which he creates the elements of image, conscious of the nature of the object in which the image is placed and of the manipulations and shifts that will happen during its use. In his work, the Painter shows interesting and important artistic qualities which have to be considered under different aspects: the technical originality used to produce his vases through which it is possible to notice his worries about symmetry, volume and proportion; the capacity of abstracting and arranging images; the artistic creativity and liberty with which he shows new representations and versions of the same theme developed by other contemporary artists and workshops. This Painter's production deserves to be reviewed and re-interpreted due to the fact that all the works dedicated to him are really few when we take into account his importance as an artist belonging to such a fruitful period of the Greek art. Considerations about artistic quality, style, production and chronology can be taken out studying his vases systematically, always having in mind the production of attic black figured vases universe. The knowledge of this Painter's production, taking into account both its form and imagery characteristics, contributes to a better characterization and a greater understanding of the artistic and technical development seen in the Greek ceramic production, allowing us to question what we know about art, technology and iconography of this period
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-10-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.