• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.7.2013.tde-07012014-165816
Document
Author
Full name
Neuri Pires das Merces
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Vargas, Divane de (President)
Carvalho, Ana Maria Pimenta
Colvero, Luciana de Almeida
Oliveira, Marcia Aparecida Ferreira de
Title in Portuguese
Atitudes de estudantes de psicologia acerca do álcool, do alcoolismo e do alcoolista
Keywords in Portuguese
Abuso de álcool
Alcoolista
Atitudes Profissionais
Ensino superior
Psicologia
Abstract in Portuguese
Introdução: O estudo da atitude dos profissionais de saúde frente ao álcool, ao alcoolismo e ao alcoolista ainda é escasso na literatura brasileira, e, em relação às atitudes dos psicólogos e estudantes de psicologia, não estão disponíveis na literatura nacional estudos que tenham se ocupado desse fenômeno. Após os movimentos sanitaristas da reforma psiquiátrica no Brasil, no final da década de 1980, houve aumento significativo desses profissionais em vários serviços de saúde, inclusive naqueles destinados ao atendimento de pessoas com problemas relacionados ao álcool e ao alcoolismo. O que torna importante identificar questões relacionadas ao preparo e às atitudes dos futuros profissionais de psicologia frente ao álcool, ao alcoolismo e ao alcoolista. Objetivo: Verificar e analisar as atitudes dos estudantes de psicologia frente ao álcool, ao alcoolismo e ao alcoolista. Método: Estudo exploratório de abordagem psicométrica, realizado com uma amostra de 159 estudantes do último ano do curso de psicologia de três faculdades da cidade de São Paulo. Para coleta de dados utilizou-se a Escala de Atitudes Frente ao Álcool, ao Alcoolismo e ao Alcoolista (EAFAAA) e um questionário sociodemográfico. Para análise dos dados utilizaram-se testes da estatística descritiva (frequências simples, porcentagens e médias) e para verificar se existia diferenças de atitude entre os três grupos realizou-se uma análise de variância. Resultados: Observou-se que, de modo geral, os 159 estudantes apresentaram tendência de atitudes positivas frente ao álcool, ao alcoolismo e ao alcoolista. Os estudantes das três faculdades apresentaram atitudes positivas para os fatores 1 (o trabalhar e o se relacionar com o alcoolista) e 2 (as atitudes frente ao alcoolista). Houve diferença estatística significativa (p=0,005) para os fatores 3 (atitudes frente ao alcoolismo, etiologia) e 4 (as atitudes frente ao uso do álcool) e na escala total para a Faculdade A em relação às faculdades B e C. A verificação de confiabilidade da EAFAAA estimada pelo alfa de Cronbach indicou boa consistência interna (0,90). Conclusão: Os estudantes de psicologia apresentaram tendência a atitudes positivas, segundo os resultados da EAFAAAA. Os estudantes da faculdade que tiveram experiência ou contato com o alcoolista apresentaram atitudes mais positivas do que aqueles que só tiveram preparo em sala de aula. Assim a necessidade de rever a grade curricular e a inserção de estudantes de psicologia, desde a graduação, em serviços de atenção especializados ao usuário de álcool é de extrema relevância social.
Title in English
Psychology students' attitudes about alcohol, alcoholism and alcoholics.
Keywords in English
Alcohol abuse
Alcoholics
Higher education
Professional attitudes
Psychology.
Abstract in English
Introduction: The study of the attitudes of health professionals towards alcohol, alcoholism and the alcoholic is still scarce in Brazilian literature, and the attitudes of psychologists and psychology students, are not available in the national studies that have been busy this phenomenon. After the movements sanitary psychiatric reform in Brazil in the late 1980s, a significant increase of these professionals in various health services, including those intended to care for people with alcohol problems and alcoholism. What makes it important to identify issues related to the preparation and attitudes of future professionals in psychology towards alcohol, alcoholism and alcoholics. Aim: To investigate and analyze the attitudes of psychology students towards alcohol, alcoholism and alcoholics. Method: An exploratory study of psychometric approach, conducted with a sample of 159 students of the final year psychology three colleges of the city of São Paulo. For data collection we used the Scale of Attitudes Towards Alcohol, Alcoholism and alcoholics (EAFAAA), and a demographic questionnaire. Data analysis tests were used descriptive statistics (simple frequencies, percentages and means) and to check whether attitudinal differences existed among the three groups performed an analysis of variance. Results: It was observed that, in general, the 159 students showed a trend of positive attitudes towards alcohol, alcoholism and alcoholics. Students from the three schools showed positive attitudes to factors 1 (the work and relate to the alcoholic) and 2 (attitudes towards alcoholic). There was a statistically significant difference (p = 0.005) for the three factors (attitudes toward alcoholism, etiology) and 4 (attitudes towards alcohol use) and full scale for the College in relation to colleges B and C. A reliability check of EAFAAA estimated by Cronbach's alpha indicated good internal consistency (0.90). Conclusion: The psychology students tended to have positive attitudes, according to the results of EAFAAAA. College students who have had experience or contact with alcoholics showed more positive attitudes than those who had only preparation in the classroom. Thus the need to revise the curriculum and the inclusion of psychology students, since graduating in specialized care services to the user of alcohol is of utmost social relevance
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-01-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.