• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.7.2017.tde-01062017-175355
Document
Author
Full name
Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Verissimo, Maria De La Ó Ramallo (President)
Chiesa, Anna Maria
Mazza, Veronica de Azevedo
Mello, Débora Falleiros de
Toriyama, Aurea Tamami Minagawa
Title in Portuguese
Promoção do desenvolvimento infantil: a formação permanente no aprimoramento da prática dos enfermeiros
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento infantil
Educação Permanente
Enfermagem pediátrica
Promoção da saúde
Saúde da criança
Abstract in Portuguese
Introdução: O presente estudo teve por objeto a incorporação das tecnologias para o acompanhamento do desenvolvimento infantil (DI) na prática dos enfermeiros, por meio da formação permanente de caráter emancipatório. Entende-se o DI comum processo de construção da identidade humana, que resulta da interação entre as características biológicas, próprias da espécie e do indivíduo, e sua história de vida, contexto social e cultural. Assim, apoiar e promover DI demanda o uso de tecnologias apropriadas que possibilitem ao enfermeiro apreender essa interação e atuar como um agente favorecedor do desenvolvimento das crianças atendidas por ele. Contudo, diversos estudos, assim como a observação da prática, têm mostrado que esses profissionais ainda não incorporaram o acompanhamento do DI com o rigor que a ação merece. Objetivo Geral: sistematizar uma ação educativa para sensibilizar enfermeiros para o aprimoramento do acompanhamento do Desenvolvimento Infantil. Objetivos Específicos: mapear e sistematizar as tecnologias que os enfermeiros podem utilizar para aprimorar sua formação no acompanhamento da promoção do DI; identificar os conhecimentos e as práticas de enfermeiros da ESF voltadas ao DI; apresentar e discutir com os enfermeiros as tecnologias disponíveis para o acompanhamento do DI; discutir com os enfermeiros a aplicação de tecnologias para o fortalecimento do acompanhamento e da promoção do DI. Método: Pesquisaação, com enfermeiros da Estratégia Saúde da Família num Distrito Sanitário do município de Curitiba-PR. Amostra intencional, oriunda da população de 35 enfermeiros do local do estudo, mediante aceitação voluntária. As atividades educativas e de pesquisa ocorreram em oficinas educativas emancipatórias, planejadas em conjunto com o grupo de participantes e registradas em atas e em áudio. A análise dos registros foi elaborada segundo a técnica de análise temática de conteúdo. O projeto seguiu a Portaria 466/2012, com aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa da Escola de Enfermagem da USP e da SMS de Curitiba. Resultados: Participaram 12 enfermeiros em sete oficinas, divididas em três fases: caracterização da prática do enfermeiro, teoria como embasamento da práxis e implementação das ações. A atividade permitiu que os sujeitos reconhecessem e problematizassem as ações do acompanhamento do DI como insuficientes (fase 1). Na imersão teórica (fase 2), estudaram a Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano e as Necessidades Essenciais das Crianças, atualizando e aprimorando seus conhecimentos. Decidiram elaborar e uma nova tecnologia, para o aperfeiçoamento da prática, criando um checklist de acompanhamento do DI. Após testarem o checklist no atendimento, consideraram-no um instrumento capaz de incorporar as ações de acompanhamento do DI e acolher as famílias das crianças de modo satisfatório. Entretanto, os enfermeiros identificaram ser necessária compreensão maior sobre as teorias estudadas e sobre intervenções em casos de risco ao DI. Conclusão: a Teoria da Formação Permanente e a Pesquisa-Ação possibilitaram o aprimoramento das ações de enfermagem no acompanhamento do DI.
Title in English
Promotion of childrens development: through permanent in the improvement of nurses pratice
Keywords in English
Child Health
Health Promotion
Infant Development
Pediatric Nursing
Permanent Education
Abstract in English
Introduction: The present study aims at analyzing the incorporation of technologies for the monitoring of infant development in nurses' practice, through permanent emancipatory training. Infant Development (ID) is understood as a process by which human identity is stablished; it is a result of biological characteristics (proper both to the species and to the individual), as well as life history, social and cultural contexts. Thus, supporting and promoting ID demands the use of appropriate technologies that enable nurses to understand this interaction and to act as a facilitating agent for the development of the children they serve. However, several studies (and practice observation) have shown that these professionals have not yet incorporated ID in their practice with the consistency that the action deserves. General Objective: To structure an educational action in order to sensitize nurses for the improvement of infant development care. Specific Objectives: To map and systematize technologies that nurses can use to improve their training in monitoring the promotion of ID; to identify nurses knowledge and practices directed to ID; to present and discuss with nurses the available technologies for ID care; to discuss with nurses the application of specific technologies to both monitoring and promotion of ID. Method: Action research, with nurses of the Estratégia Saúde da Família (Family Health Strategy) in a Sanitary District in the city of Curitiba, in the State of Paraná. Intentional sampling: 35 nurses from the study site, according to voluntary acceptance. Educational and research activities took place in educational emancipatory workshops, planned together with the participants and recorded both in minutes and in audio. Record analysis was elaborated in accordance to the thematic content analysis technique. The project followed the National Regulation 466/2012, with approval of both the Research Ethics Committee from the Nursing School of the University of São Paulo (USP) and the Municipal Health Secretary of Curitiba. Results: Twelve nurses participated in seven workshops, which were divided in three phases: 1) characterization of the nurse practice, 2) theory as basis for praxis and 3) implementation of actions. The activities allowed the subjects to recognize and problematize the actions related to ID care, concluding that they are currently insufficient (phase 1). During theoretical immersion (phase 2), the focus was on the Bioecological Model of Human Development and Childrens Essential Needs, as a means for updating and improving professional knowledge. During this phase, the debate was centralized on a new technology for the improvement of nurses practice, which resulted on anID-care checklist. After putting the checklist into practice, the participants considered it a valuable instrument to be incorporated in treatment, considering not only the children but also their families in a satisfactory way. However, the nurses identified the need for a better understanding of such theories in cases of ID interventions with considerable risk for the children. Conclusion: Permanent Training Theory and Action Research enabled the improvement of nursing actions related to ID care.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
VANESSA_COMASSETO.pdf (1.54 Mbytes)
Publishing Date
2017-06-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.