• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.7.2014.tde-04112014-153113
Document
Author
Full name
Karina Juliana Guerra Hayashi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Leite, Maria Madalena Januario (President)
Évora, Yolanda Dora Martinez
Juliani, Carmen Maria Casquel Monti
Peres, Heloisa Helena Ciqueto
Spiri, Wilza Carla
Title in Portuguese
Desenvolvimento coletivo e avaliação de unidade de aprendizagem virtual de gestão em Enfermagem
Keywords in Portuguese
Administração de Recursos Humanos
Administração-enfermagem
Educação - enfermagem
Educação à Distância
Ensino Superior
Informática em Enfermagem
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
Introdução: O desenvolvimento e aplicação de novas Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) associadas à internet passaram a exercer mudanças que afetam ao processo de aprendizagem. Frente a este contexto, como docente de enfermagem, tem-se como objeto de estudo o desenvolvimento de uma Unidade de Aprendizagem Virtual de forma coletiva por professores e alunos, que contribua para a construção do conhecimento de forma colaborativa, critica e reflexiva e que auxilie na integração da teoria e prática. Objetivo: Desenvolver e avaliar coletivamente uma Unidade de Aprendizagem Virtual no Estágio Supervisionado de Gestão Hospitalar em Enfermagem I. Métodos: A pesquisa foi de produção tecnológica e descritiva exploratória. A primeira etapa consiste no desenvolvimento da Unidade de Aprendizagem Virtual na metodologia ADDIE e a segunda etapa é a avaliação da referida Unidade. O cenário do estudo foi realizado vinculado ao ensino da disciplina de Estágio Supervisionado em Gestão em Enfermagem Hospitalar de um Curso de Graduação em Enfermagem de um Centro Universitário da cidade de São Paulo. A primeira etapa foi composta por duas fases: diagnóstico situacional e design. O diagnóstico teve como objetivo identificar o problema de aprendizagem relacionado à disciplina, foram convidados alunos que já passaram pela disciplina e professores da disciplina à responderem questionários constituído de vinte e três questões, as quais abordavam aspectos importantes a serem avaliados da disciplina em estudo. Destes responderam o questionário 23 (66,0%) dos 35 alunos e oito dos dez professores (80,0%). Na fase de design, o grupo focal foi escolhido como técnica de planejamento da ação e coleta de dados, contou com a presença de quatro professores e um aluno. A segunda etapa da pesquisa foi realizada após o desenvolvimento coletivo do Protótipo da Unidade Colaborativa de Aprendizagem Virtual, por meio de um questionário tipo Likert com a participação de 28 avaliadores, cinco do grupo focal e 23 especialistas das áreas de gestão em enfermagem, educação e de informática. Resultados e Discussão: Com base no diagnóstico situacional levantou-se as necessidades de aprendizagem e a Unidade de Aprendizagem Virtual foi desenvolvida na plataforma Moodle 2.5, com o tema gestão em enfermagem em recursos humanos, no período de sete semanas, ferramentas diversificadas, centradas no aluno e na construção do conhecimento de forma coletiva. A maioria dos sujeitos avaliou de forma positiva as dimensões tecnológica e pedagógica do Protótipo da Unidade de Aprendizagem Virtual e concordam que a unidade em questão é capaz de contribuir para a construção do conhecimento de forma colaborativa, critica e reflexiva e que auxilie na integração da teoria e prática e fizeram algumas sugestões: padronizar o acesso às páginas, aumentar quantidade de material de apoio para pesquisa e acrescentar conteúdos como modelos gerenciais, gerenciamento de conflitos e processo de mudança. Considerações finais: O Desenvolvimento coletivo da unidade de Aprendizagem Virtual de Aprendizagem desvelou-se ao longo desta tese evidenciando o saber compartilhado de professores e alunos. Na avaliação dos aspectos técnicos e pedagógicos foi possível perceber que os pressupostos pedagógicos, metodológicos e técnicos são fundamentais para que a aprendizagem aconteça em ambiente virtual colaborativo e interativo.
Title in English
Collective development and evaluation of virtual learning unit nursing management.
Keywords in English
Administration - Nursing
Computing on nursing
Distance Education
Education - nursing
Educational technology
Higher Education
Human Resource Management
Abstract in English
Introduction: The development and applying of new Information and Communication Technologies (ICTs) associated with the internet started to bring on changes that affect the learning process. Given this context, as a professor of nursing, the objective is the study the development of a Virtual Learning Unit collectively by teachers and students, to contribute to building knowledge collaboratively, and critically reflective and to assist the integration of theory and practice. Objective: Develop and evaluate collectively a Virtual Learning unit in the supervised practice in Hospital Management in Nursing I. Methods: The research was technological production and exploratory descriptive. The first step is the development of Virtual Learning Unit on ADDIE methodology and the second step is the evaluation of that unit. The study was carried out based on the supervised practice discipline of nursing management on a Nursing undergraduate course in an university center of Sao Paulo. The first step consisted of two steps: design and situational diagnostics. Diagnosis aims to identify the learning problem related to discipline students who have gone through discipline and discipline teachers were asked to answer questionnaires consisting of twenty-three questions, which addressed important aspects to be evaluated in a study of the discipline. 23 (66.0%) out of 35 students and eight (80.0%) out of ten teachers completed the questionnaire. In the design phase, the focus group technique was chosen as action planning and data collection, and was attended by four professors and a student. The second stage of the research was carried out after the collective development of the Prototype Unit Collaborative Virtual Learning, using a Likert questionnaire with the participation of 28 evaluators, five from focus group and 23 experts from the fields of nursing management, education and computing. Results and Discussion: Based on the situational diagnosis the learning needs was revealed and then the Unity Virtual Learning was developed in Moodle 2.5 platform under the theme management in nursing human resource, with the duration of seven week using diversified tools focused on student and the construction of knowledge collectively. Most reviewers evaluate positively the technological and pedagogical dimensions of the Prototype Unit Virtual Learning and agree that the unit is able to contribute to the construction of knowledge in a collaborative, critical and reflective and to assist in the integration of theory and practice and made some suggestions: standardizing access to the pages, increasing amount of supporting material for research and add content like managerial models, conflict management and change process. Final Thoughts: The knowledge shared between teachers and students were fundamental to the development of the Unit Virtual Learning. In the technical and pedagogical evaluation was observed that the pedagogical, methodological and technical assumptions are essential for learning to take place in collaborative and interactive virtual environment.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TESEKARINA25_v4.pdf (4.53 Mbytes)
Publishing Date
2014-11-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.