• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.7.2007.tde-17052007-101339
Document
Author
Full name
Alfredo Almeida Pina de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Chiesa, Anna Maria (President)
Bógus, Claudia Maria
Peres, Heloisa Helena Ciqueto
Title in Portuguese
Análise documental do processo de capacitação dos multiplicadores do projeto "Nossas Crianças: Janelas de Oportunidades" no município de São Paulo à luz da promoção da saúde
Keywords in Portuguese
Educação permanente em saúde
Modelos educacionais
Promoção da saúde
Tecnologias do cuidado
Abstract in Portuguese
A Promoção da Saúde representa um novo paradigma na organização dos serviços de saúde e na estruturação do cuidar no processo saúde-doença ao reconhecer e intervir nas potencialidades existentes nos modos de viver e de trabalhar em um determinado momento histórico e social. Para tanto, um dos desafios para a consolidação do Sistema Único de Saúde refere-se à capacitação da força de trabalho em saúde a fim de rever o emprego da pedagogia tradicional nos processos educativos e contribuir na superação do modelo biomédico, especialmente, na Atenção Básica da Saúde. Nesta perspectiva, o projeto “Nossas crianças: janelas de oportunidades", vinculado ao Programa de Saúde da Família, realizou oficinas de capacitação que extrapolaram a atenção ao corpo biológico, englobando também a dimensão afetiva e social no cuidado da criança por meio do fortalecimento das competências familiares. Foram objetivos deste estudo: analisar o conteúdo, as estratégias e os métodos avaliativos da capacitação à luz da Promoção da Saúde e identificar as tendências pedagógicas que permeiam tal processo. Recorreu-se à análise documental deste processo, cujos diferentes registros foram categorizados, respectivamente, a partir da perspectiva freireana e das Dimensões de Saúde e Bem Estar de Ronald Labonte. Resultados: os conteúdos da Promoção da Saúde difundidos na capacitação incorporaram conceitos como eqüidade, resiliência, defesa dos direitos, emancipação, autonomia, patrimônio, redes sociais, cooperação e participação na abordagem dos profissionais de saúde para o cuidado infantil através da família. A capacitação dos multiplicadores realizada foi embasada em vertentes críticas da pedagogia e representadas pelas categorias freireanas: autonomia e liberdade dos sujeitos, bem querer aos educandos, complementaridade objetiva e subjetiva, compromisso com a mudança, educação permanente dos seres humanos, horizontalidade das relações de poder, práxis dialógica e reflexão crítica da realidade. Conclui-se que, processos educativos embasados em pedagogias críticas favorecem a incorporação de um novo referencial para o cuidado infantil à luz do conceito positivo de saúde e a criação de um espaço acolhedor capaz de emancipar sujeitos para transformar os perfis de saúde-doença da população
Title in English
Documental analysis of qualification process of new educators for the project "Our Children: Windows of Opportunities" at Sao Paulo city in light of health promotion
Keywords in English
Care technologies
Educational model
Health promotion
Permanent education in health
Abstract in English
Health Promotion represents a new pattern in health services organization and in the caring structure of health-disease process by recognizing and intervening in the existing potentialities of living and working styles in a particular historical and social moment. For such, one of the challenges for the Brazilian Health System consolidation refers to capability of work force in health in order to review the use of traditional pedagogy in educative processes and to contribute to biomedical model surplus, specially in the primary health services. In this perspective the project "Our Children: Windows of Opportunities", linked to Family Health Program, performed capability workshops which have extrapolated the attention to biological body, including also the emotional and social dimension of children care through strengthening of domestic capability. The objectives of this study were: to analyze the content, the strategies and capability evaluation methods in light of Health Promotion and to identify pedagogical tendencies which permeate such process. The documental analysis of this process was retrieved, which different records were classified, respectively, starting from Paulo Freire’s perspective and Health and Well-Being Dimensions of Ronald Labonte. Conclusion: the contents of Health Promotion diffused in the capability, have incorporated concepts such as equity, resilience, rights defense, emancipation, autonomy, patrimony, social networks, cooperation and participation in the contact with health professionals for children care through family. The qualification of new educators was based on critical pedagogical lines of thinking and represented by category: autonomy and freedom of people, be fond of students, objective and subjective completion, commitment with changes, permanent education of human being, horizontal power relations, praxis dialogical and critical mediation of reality. It is concluded that, educational processes based on critical pedagogy benefits the incorporation of a new reference for children care in light of positive concept of health and the creation of a friendly space able to emancipate subjects to transform the health-disease profile of population
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Alfredo_Pina.pdf (1.50 Mbytes)
Publishing Date
2007-05-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.