• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.7.2007.tde-09102007-144928
Document
Author
Full name
Monika Wernet
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Angelo, Margareth (President)
Gomes, Maria Magda Ferreira
Kimura, Amélia Fumiko
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Pinheiro, Eliana Moreira
Title in Portuguese
Experiência de tornar-se mãe na unidade de cuidados intensivos neonatal
Keywords in Portuguese
Enfermagem neonatal
Prematuro
Relações mãe-filho
Terapia intensiva neonatal
Abstract in Portuguese
O nascimento prematuro e a hospitalização do filho na Unidade de Cuidados Intensivos Neonatal (UCIN) determina à mulher vivenciar a experiência de tornar-se mãe em um contexto adverso. A maioria dos estudos de enfermagem explora a experiência da mãe na UCIN, e poucos são os que focam a parentalidade. A presente pesquisa visa contribuir nesse âmbito a partir da descrição da experiência da mulher de tornar-se mãe quando vive a estada de seu filho prematuro na UCIN. A pesquisa de narrativa foi estratégia metodológica selecionada em função de possibilitar a extração, análise e compreensão de histórias pessoais vividas. Este estudo analisou a narrativa de doze mulheres e, pautou o processo analítico no referencial teórico do Interacionismo Simbólico. Foi possível estabelecer uma narrativa tradutora da experiência a partir de três grandes núcleos temáticos vividos na UCIN: PROTEGER O FILHO, APRENDER E SENTIR-SE MÃE. Os mesmos traduzem intenções, sentimentos, ações e estratégias integrantes da experiência e, são influenciados pelo núcleo temático SENTE-SE RESPONSÁVEL PELO FILHO, relativo ao período gestacional. Os aprendizados são elementos fundamentais do processo por apoiarem a mulher na determinação do como fazer para se inserir e ser presente junto do filho. Os conceitos desvelados pelo estudo permitem a revisão de práticas clínicas de enfermagem e sinalizam para a necessidade de pesquisas de enfermagem neste âmbito
Title in English
The experience of becoming a mother in the neonatal intensive Care unit
Keywords in English
Intensive care
Mother-child relationships
Neonatal
Neonatal nursing
Premature
Abstract in English
The premature birth and the sun’s hospitalization in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU), impose women to experience becoming a mother in an adverse context. The majority of nursing studies explore the mother experience in the NICU, only some studies focus on parenthood. The present study aim to collaborate in this aspect, describing the experience of women in becoming a mother when their premature sun is hospitalized in the NICU. Narrative research was the methodological strategy option as it provides the opportunity to extract, to analyze and to comprehend personal lived stories. This study explored the narratives of twelve women, and structured the analytic process on the theoretical reference of Symbolic Interactionism. It was possible to establish an integrative narrative of the experience of becoming a mother through three core themes: TO PROTECT THE SUN; TO LEARN and TO FEEL AS A MOTHER. The themes represent intensions, actions, feelings and strategies adopted by mothers and are influenced by the theme FEELING RESPONSIBLE FOR THE SUN, which is related to the pregnancy period. The knowledge gained through out the process are fundamental aspects as they support women to manage their way of how to be present and how to do things for their sun. The concepts revealed in the study allowed the review of clinical practices in Nursing and point out the necessity of nursing research in this area
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Monika_Wernet.pdf (552.01 Kbytes)
Publishing Date
2007-10-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.