• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.7.2007.tde-17052007-095948
Document
Author
Full name
Alessandra Rosa Carrijo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Oguisso, Taka (President)
Fernandes, Rosa Aurea Quintella
Leite, Maria Madalena Januario
Title in Portuguese
Registros de uma prática: anotações de enfermagem na memória de enfermeiras da primeira escola nightingaleano no Brasil (1959 - 1970)
Keywords in Portuguese
História da enfermagem
História oral
Registros de enfermagem
Abstract in Portuguese
O presente estudo foi elaborado a partir dos depoimentos orais de sete enfermeiras, sendo uma ex-diretora e seis ex-alunas, da Escola de Enfermagem Lauriston Job Lane, do Hospital Samaritano, criado em 1894, na cidade de São Paulo. Essa instituição de ensino funcionou de 1959 a 1970. Os depoimentos revelaram inúmeras situações vividas por essas mulheres inseridas em uma categoria profissional historicamente identificada como feminina, vale dizer, a Enfermagem. Teve como objetivos: apresentar como essas narradoras vivenciaram o processo de sua formação profissional nessa escola, revelando como os registros (anotações) de enfermagem eram ensinados e realizados na década de 1960. Os dados coletados nas entrevistas foram analisados com base nas propostas da Análise de Conteúdo de Bardin (1977) e Minayo (1989), distribuídos em duas principais categorias: Trajetória Acadêmico-Profissional das Colaboradoras e Registros de Enfermagem - Histórico dos Registros. A discussão sobre os registros de enfermagem torna-se relevante na medida em que a formação profissional privilegia a técnica, sobrepondo os conteúdos dos fundamentos da enfermagem, negligenciando, em muitos casos, a teorização do cuidado. Pelo conteúdo dos depoimentos orais foi possível identificar a importância das anotações de enfermagem para uma assistência de qualidade, suas características e transformações ao longo dos tempos
Title in English
Registrations of a practice: nursing records in the memory of nurses from the first nightingalean school in Brazil (1959-1970)
Keywords in English
Nursing history
Nursing records
Oral history
Abstract in English
This study was written based on oral statements of seven nurses, being one ex-dean and six nurses, of the Nursing School Lauriston Job Lane, Samaritan Hospital, created in 1894, in the São Paulo city. This educational institution has functioned from 1959 to 1970. Statements showed several situations experienced by those women inserted within a category which is historically identified as feminine, that is, nursing. Objectives of the study were: to present how those narrators have experienced their professional education process within this school and disclosing how nursing records were taught and made in the 60´s. Collected data through interviews were analyzed based on Content Analysis proposed by Bardin (1977) and Minayo (1989), distributed in two categories: collaborators´ professional and academic trajectory and nursing records´ historical registration. A discussion on nursing records becomes relevant while professional education privileges the technical one, overlaying contents of fundamentals of nursing, neglecting in many cases the care theorizations. Through those contents of oral statements it was possible to identify the importance of nursing records for a quality care, their characteristics and changes brought along time
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-05-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.