• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.61.2016.tde-18102016-173747
Document
Author
Full name
Tarcila Lima da Costa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2016
Supervisor
Committee
Dutka, Jeniffer de Cassia Rillo (President)
Akerman, Marco
Bamonte, Joedy Luciana Barros Marins
Imbrizi, Jaquelina Maria
Mendes, Rosilda
Title in Portuguese
Cuidado em saúde e arte na percepção de estudantes de fonoaudiologia
Keywords in Portuguese
Arte
Cuidado em saúde
Educação
Fonoaudiologia
Humanização da Assistência
Abstract in Portuguese
No âmbito do Cuidado em Saúde, a Arte tem sido vista como potencial meio para a sensibilização de estudantes e profissionais implicados na prática de cuidado. O presente trabalho teve como objetivo principal investigar e analisar a percepção de estudantes de fonoaudiologia a respeito das relações entre cuidado em saúde e arte. O estudo ocorreu de forma interdisciplinar e intersetorial, a partir da proposta de experiência da Sala de Arte durante o Programa de Fonoterapia Intensiva (PFI) para correção de alterações de fala relacionadas à fissura labiopalatina e disfunção velofaríngea. Para tanto foram traçados os seguintes objetivos específicos: 1- Descrever as atividades realizadas na Sala de Arte no PFI e 2 Identificar registros que emergiram da experiência proposta pela Sala de Arte que abordem concepções e reflexões a respeito dos seguintes aspectos (analisadores): a) cuidado em saúde; b) arte; c) arte como cuidado; d) cuidado como arte. O estudo de características qualitativas valeu-se da cartografia associada à análise documental, tendo como objeto de pesquisa os registros produzidos por estudantes o curso de graduação em fonoaudiologia durante a ocorrência da Sala de Arte. Sustentados por princípios da arte-educação, os dados produzidos foram organizados considerando os analisadores propostos para este estudo e em seguida categorizados e confrontados com bibliografia pertinente. De acordo com os resultados, a percepção dos estudantes indica que há em sua formação, predomínio do caráter hegemônico, centrado em produção de procedimentos. Os resultados também indicam haver carência de espaços voltados para o diálogo, para a reflexão sobre sua prática de cuidado, assim como, espaços de escuta e interpretação, no âmbito da integralidade. Conclui-se assim, que a proposta de experiência da Sala de Arte, oportunizou espaço aos estudantes para reflexão a respeito de cuidado em saúde e arte, dessa forma contribuindo para sua percepção e prática de saúde de forma integral e sensível.
Title in English
Healthcare and arts as perceived by speech-language pathology students
Keywords in English
Arts
Education
Healthcare
Humanized Care
Speech-Language Pathology
Abstract in English
When considering Healthcare, Art has been proposed as a tool to prepare students and professional to implement more effective and sustainable actions in health. The present study had the objectives of investigating and analyzing the perception of Speech-Language Pathology Students regarding to the relationship between healthcare and art. This proposal was conducted in an interdisciplinary and intersectoral way within the Arts Room experience, during the Intensive Speech Therapy Program (ISTP) for correction of speech disorders related to cleft lip and palate and velopharyngeal dysfunction. The following specific objectives were addressed: 1- To describe the activities conducted in the Arts Room at the ISTP and 2- To identify the written records registered by the students while experiencing the Arts Room, that addressed the following aspects (analysers): a) healthcare; b) arts; c) arts as healthcare; d) healthcare as art. The qualitative feature study was based in cartography associated to documental analysis, using as research subject records of Speech-Language Pathology students within the Arts Room. Supported by the principle of art-education, the produced data has being organized considering proposed analyzers for this study and then categorized and confronted with pertinent literature. The findings indicate that the students are prepared within a hegemonic model with emphasis in procedures. There is a lack of spaces focused on the dialogical interaction, to reflect on their care practice, as well as listening and interpretation spaces, at comprehensive health scope. The Arts Room experience, therefore, provided opportunities to the students to think about healthcare and art, contributing for their health perception and practice in a whole, sensitive manner.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-10-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.