• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2019.tde-25042019-095410
Document
Author
Full name
Sandra Donatelli
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Vilela, Rodolfo Andrade de Gouveia (President)
Etulain, Carlos Raul
Krein, Jose Dari
Lopes, Manoela Gomes Reis
Title in Portuguese
Metodologias formativas: contribuição para o desenvolvimento colaborativo da cadeia de semijoias de Limeira
Keywords in Portuguese
Laboratório de Mudança
Pesquisa Participativa Baseada na Comunidade
Semijoias
Terceirização
Trabalho Infantojuvenil
Abstract in Portuguese
Introdução - A cadeia de produção de semijoias e bijuterias em Limeira é responsável por um processo produtivo complexo que, chega ao domicílio residencial e, gera trabalho infantil e adolescente. Graves problemas de saúde podem surgir para as famílias que produzem semijoias e bijuterias dentro de casa, além dos riscos ocupacionais e de acidentes. Objetivo - Compreender o aprendizado expansivo coletivo de modo a possibilitar a colaboração e a integração entre os diferentes atores da rede de sistemas de atividades da COMETIL - Comissão Municipal de Erradicação do Trabalho Infantil e Adolescente de Limeira. Método - Coleta de dados utilizando entrevistas, reuniões, oficinas de apresentação, observações da atividade. Posteriormente, utiliza-se o método Laboratório de Mudanças (LM), que se apoia na Teoria da Atividade Histórico Cultural e na Aprendizagem Expansiva, para a compreensão das atividades interinstitucionais da COMETIL, com gravação e filmagem das sessões para análise. Resultados - Divididos em 2 artigos e 1 capítulo de livro. No primeiro artigo, as hipóteses são de que contradições existentes no sistema de atividades da cadeia produtiva não permitem transpor o desafio de sustentabilidade da cadeia, aumentando a precarização do trabalho e os riscos à saúde e segurança das famílias que, por não encontrarem outra alternativa, produzem semijoias e bijuterias em casa. No segundo, apresenta-se uma análise dos resultados do LM que permitiu elevar o nível de agência transformativa entre os participantes da COMETIL, além de fornecer visualização das ações com a elaboração de novos instrumentos de trabalho. No terceiro, evidencia-se que a agência transformativa efetiva-se através da compreensão de que há necessidade de atuação coletiva e integrada, entre instituições públicas e privadas, confirmando o processo de aprendizagem expansiva desencadeado pelo método. Conclusão - O LM permitiu visualizar que a COMETIL pode ser entendida como uma plataforma ou um macro sistema de atividades e que possibilita novos processos organizacionais de ações das instituições públicas de erradicação e controle do trabalho infantojuvenil junto a este setor produtivo de semijoias e bijuterias.
Title in English
Formative methodologies: contribution to the collaborative development of the costume jewelry productive chain in Limeira
Keywords in English
Change Laboratory
Child Labor
Community-Based Participatory Research
Jewelry
Outsourcing
Abstract in English
The costume jewelry production chain in Limeira is responsible for a complex production process that gets the residential homes and creates child and adolescent labor. Consequently, severe health problems can emerge for families that produce costume jewelry inside their houses, besides the occupational risks and accidents. Objective - To understand the collective expansive learning towards the collaboration and the integration between the actors of the activity systems of COMETIL - Committee for Eradication of Child Labor and Adolescent Work Protection of Limeira. Methods - Data collection using interviews, meetings, introductory workshops, and observations of activity. Subsequently, the Change Laboratory (CL) method, based on the Cultural-Historical Activity Theory and the Expansive Learning, was carried out to comprehend the interorganizational activities of the COMETIL with video recording for analysis. Results - These are divided into two papers and one book chapter. In the first paper, the hypotheses are that the existing contradictions in the activity systems of the production chain do not allow to meet the sustainability challenge, increasing the precariousness and the health and safety risks for families that are forced to produce costume jewelry at home because of an absence of other choices. The second text presents the analysis of the CL results that promoted the transformative agency among the COMETIL participants and provided the visualization of actions with the elaboration of new work instruments. The third paper supports that the transformative agency becomes effective through the comprehension of the need for a collective and integrated action between public and private institutions, confirming the learning expansive process resulting from the method. Conclusions - The CL allowed visualizing that the COMETIL can be understood as a platform or a macrosystem of activities and it promoted a new organizational process of actions of public institutions of eradication and monitoring the child labor with this costume jewelry production sector.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-04-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.