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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.6.2017.tde-17112017-105925
Document
Author
Full name
Francine Cruz de Cerqueira Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Monteiro, Carlos Augusto (President)
Barreto Filho, Eneus Trindade
Jaime, Patrícia Constante
Title in Portuguese
Comunicação na promoção da alimentação saudável via rótulos: uma análise dos discursos
Keywords in Portuguese
Análise do Discurso
Análise Qualitativa
Comunicação
Discurso
Linguagem
Marketing Nutricional
Nutrição
Política Alimentar
Promoção da Saúde
Rotulagem de Alimentos
Rótulos
Sustentabilidade
Abstract in Portuguese
Introdução: O papel da rotulagem como instrumento de promoção da alimentação saudável depende da adequação de sua linguagem aos objetivos da política pública. Objetivos: Revisar a literatura científica sobre a comunicação com o consumidor por meio da rotulagem nutricional e da rotulagem relativa a impactos socioambientais em embalagens de alimentos; entender como se formam os discursos sobre alimentação saudável na rotulagem; e elaborar propostas para fortalecer o efeito dos rótulos como instrumento de promoção da alimentação saudável. Métodos: Busca não sistemática de estudos sobre a comunicação via rótulos de alimentos em bases de dados do campo da saúde e multidisciplinares; e análise qualitativa do discursode embalagens de "cereais matinais", selecionadas a partir do ethos da marca. Resultados e discussão: A revisão traz estudos de recepção que apontam um mau aproveitamento dos rótulos pelos consumidores devido à linguagem excessivamente técnica; poucos estudos de emissão exploram o efeito de elementos visuais e verbais com apelo emocional na comunicação. A análise empírica do corpus, delimitado por quatro ethe (imagens de si criadas pelas marcas), mostra que o design das embalagens modula a geração dos sentidos, criando uma hierarquia para as mensagens capaz de reduzir o efeito das informações obrigatórias. Propõem-se novos caminhos para melhorar a comunicação sobre alimentação saudável e sustentável nos rótulos. Conclusão:A comunicação sobre aspectos nutricionais e socioambientais da alimentação via rótulos, tal como prevista na legislação atual, prejudica seu papel como instrumento de promoção da alimentação saudável. Para transmitir as mensagens conforme o pretendido pela Política Nacional de Alimentação e Nutrição, é preciso rever as informações priorizadas, repensar o design e aprimorar a linguagem, a fim de controlar melhor os efeitos de sentidos gerados.
Title in English
Communication in healthy food promotion via food labels: a discourse analysis
Keywords in English
Communication
Discourse
Discourse Analysis
Food Labeling
Food Policy
Health Promotion
Labels
Nutrition
Nutritional Marketing
Qualitative Analysis
Sustainability
Abstract in English
Introduction: The role of labeling as a tool for promoting healthy eating depends on the adequacy of their language to the objectives of public policy. Objective: To review the scientific literature on communication with the consumer through nutritional labeling and the labeling related to social-environmental impacts in food packages; to understand how the discourses about healthy eating are formed in food labeling; and to develop proposals to strengthen the effect of food labels as a tool for promoting healthy eating. Methods: Nonsystematic search of studies on communication in food labels in health and multidisciplinary databases; and qualitative discourse analysis of the labels of "cereals", selected from the ethos of the brand. Results and discussion: The review brings reception studies that indicate a poor use of labels by consumers due to excessively technical language; few studies explore the effect of visual and verbal elements with emotional appeal in communication. The empirical analysis of the corpus, bounded by four ethe (images of themselves created by the brands), shows that the design of the package modulates the generation of meaning, creating a hierarchy of messages that is able to reduce the effect of mandatory information. Alternatives for the communication about healthy and sustainable eating in food labels are suggested. Conclusion: The communication on nutritional and social-environmental aspects of food in food labels, according to legislation, jeopardizes its role as an instrument for promoting healthy eating. To convey the message as intended by the National Food and Nutrition Policy, it is recommended to review the prioritized information in labels, to rethink the design and to enhance the language in order to better monitor the effects of meanings generated.
 
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Publishing Date
2017-11-28
 
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