• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2013.tde-23052013-143416
Document
Author
Full name
Carlos Antonio Teixeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Gallo, Paulo Rogério (President)
Abreu, Luiz Carlos de
Kunsch, Margarida Maria Krohling
Lefevre, Fernando
Nogueira, Maria Ines
Title in Portuguese
A comunicação pública de ciência nos programas de pós-graduação em saúde coletiva do Brasil: uma perspectiva a partir da concepção de coordenadores
Keywords in Portuguese
Ciência
Comunicação e Divulgação Científica
Direitos Humanos
Opinião Pública
Programas de Pós- Graduação em Saúde
Tecnologia e Sociedade
Abstract in Portuguese
RESUMO Introdução A divulgação científica integra o conceito de cultura científica e está relacionada ao contexto das modernas sociedades do conhecimento. Estas preconizam que as políticas públicas de ciência e tecnologia incluam a sociedade ampliada nos processos de decisões, daí a relevância do compartilhamento do conhecimento científico, gerado nos programas universitários de pós-graduação, com a população. Objetivos Descrever e caracterizar concepções que coordenadores de programas de pós-graduação em saúde coletiva do Brasil têm acerca da divulgação científica enquanto expressão de comunicação pública de ciência. Métodos - Trata-se de uma pesquisa exploratória, observacional, de caráter analítica e descritiva com abordagem majoritariamente qualitativa e com aferições quantitativas. A pesquisa foi aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo e obteve o consentimento livre e esclarecido por parte dos participantes. A interpretação dos dados coletados orientou-se pelos princípios da análise de conteúdo. As categorias foram transformadas em variáveis que possibilitaram o processamento dos dados pelo software Classification Hiérarchique Classificatoire et Cohésitive (CHIC ® ). Resultados A concepção de divulgação científica por parte de coordenadores de programas de pós-graduação em saúde coletiva do Brasil não é unânime. Alguns coordenadores a entendem como difusão do conhecimento, que caracteriza uma comunicação direcionada tanto à comunidade científica como à sociedade em geral, contudo, sem distinguirem a necessidade de adaptação de linguagem. A maioria deles a entende como disseminação do conhecimento, que caracteriza a comunicação direcionada para pares do campo científico. Poucos coordenadores a concebem como comunicação direcionada para a sociedade em geral, que deve ser operacionalizada com um código de linguagem adequado, o que representa ao mesmo tempo um compromisso e um desafio para o docente-pesquisador. Conclusão - A noção de Divulgação Científica como um direito social não está explicitamente presente na narrativa dos Coordenadores, embora, no geral os coordenadores a concebam com uma atividade relevante.
Title in English
The public communication of science in graduate programs in public health in Brazil: a perspective of coordinators
Keywords in English
Health Postgraduate Programs
Human Rights
Public Opinion
Science
Scientific Communication and Diffusion
Technology and Society
Abstract in English
Introduction - The public communication of science integrates the concept of scientific culture and is related to the context of modern knowledge societies. These societies recommend that public policies for science and technology include the wider society in the processes of decisions, hence the importance of sharing scientific knowledge generated in the university graduate programs, with the population. Objectives - To describe and characterize conceptions that coordinators of graduate programs in public health in Brazil have about public communication of science. Methods - This is an exploratory, observational research, with analytical and descriptive characters. The approach is mostly qualitative, with quantitative measurements. The study was approved by the Research Ethics Committee of the Faculty of Public Health of Universidade de São Paulo and obtained Informed Consent from the participants. The categories were transformed into variables that allowed the data processing by the software Classification Hiérarchique Classificatoire et Cohésitive (CHIC ® ). Results - The conception of public communication of science by coordinators of graduate programs in public health in Brazil is not unanimous. Some coordinators understand it as scientific difusion featuring a communication directed both to the scientific community and to society in general however without language distinction. Most of them understand public communication as scientific dissemination that characterizes the communication directed to pairs in the scientific field. Few of the coordinators conceive it as communication directed to society in general, which must be operated with an appropriate language code, which represents both a commitment and a challenge for the teacher-researcher. Conclusion - The notion of public communication of science as a social right is not explicitly present in the narrative of the coordinators of graduate programs in public health in Brazil, although in general the coordinators conceive it as a relevant activity.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CarlosTeixeira.pdf (3.76 Mbytes)
Publishing Date
2014-02-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.