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Thèse de Doctorat
DOI
10.11606/T.6.2019.tde-16012019-165852
Document
Auteur
Nom complet
Sonia Francisca Monken de Assis
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2005
Directeur
Jury
Gallo, Paulo Rogerio (Président)
Aldrighi, José Mendes
Carvalho, Gilson de Cassia Marques de
Lefevre, Fernando
Urdan, Andre Torres
Titre en portugais
Um olhar mercadológico sobre a estratégia do Sistema Único de Saúde-SUS
Mots-clés en portugais
Cartão Nacional Saúde
Marketing
Saúde Mulher
Resumé en portugais
A partir da demanda feminina à Unidade Básica de Saúde, baseando-se nas tecnologias disponíveis nas Ciências Sociais Aplicadas e considerando que Saúde é um produto social, que requer na gestão o conhecimento dos desejos e necessidades dos usuários com vistas a definição de prioridades e otimização dos recursos da assistência local. Objetivo: analisar a demanda feminina da UBS-Jd. Satélite, no município de São José do Campos- SP, do ponto de vista da prestação dos serviços de saúde e das necessidades percebidas pelas usuárias do Sistema Único de Saúde. Método: Trata-se de uma pesquisa com delineamento básico, transversal, exploratória e descritiva. Público-alvo mulheres usuárias dos serviços de atenção básica de uma UBS, contextualizou-se a estratégia mercadológica do Sistema Único de Saúde, identificaram-se fatores de utilização do serviço médico pelas maiores usuárias (mais freqüentes construindo-se uma escala de propensão ao Uso (Uso Social do Sistema de Saúde- EPSSS), ao final, determinou-se graus de correlação das características socioeconômicas e culturais (SEC)s das usuárias com os valores da EPSSS. Desenvolveu-se uma abordagem tanto quanti quanto qualitativa. O método Quantitativo foi empregado, na realização de um censo das mulheres atendidas na UBS Jardim Satélite no ano de 2002 (30184 usuárias), caracterizando por meio do código de identificação (ID) do Cartão Nacional de Saúde (CNS), as variáveis idade, situação familiar, local de nascimento e freqüência de utilização do serviço. Em outro momento, para classificar os fatores associados à utilização do serviço de saúde e validação da EPSSS.O Método Qualitativo, foi adotado no levantamento dos fatores de maior utilização dos serviços da UBS, em depoimento espontâneo das usuárias, elegendo-se a amostra formada pelas mulheres que mais utilizaram os serviços no ano de 2002, considerando-se "maior utilização" o número médio de consultas per capita no ano para a UBS, acrescido de dois desvios padrão. Análise: Foi utilizada distribuição de freqüência simples, valores de tendência central e análise fatorial, para avaliar a importância dos fatores SECS no perfil da demanda. A EPSSS construída por meio do uso da técnica de discurso do sujeito coletivo, definiu 5 domínios de análise (Saúde; Social, CNS, Sistema e relação médica). A confiabilidade da ESPSSS foi medida pelo Alfa de Cronbach (0,8105) e coeficiente de Spearman (10%) Resultados: A idade média da usuária foi de 42,18 anos de idade (DP 2,86); 68% das tinham escolaridade fundamental; 52% viviam com companheiro e filhos; 4% viviam sozinhas. 50% das usuárias tinham ocupação em empresas privadas. Foram identificados 12 discursos sínteses. Percebe-se, no conjunto, o papel de apoio social que a UBS desempenha no tocante à Saúde da mulher. A EPSSS evidencia que a falta de laços familiares está associada a maior utilização do serviço de saúde (p=0,021). Conclusões: 1. Não foi observada relação direta entre idade da mulher e utilização social da UBS 2. A maior escolaridade da mulher não mostrou associação com uma menor utilização da UBS. 3. Usuárias que vivem sozinhas tendem a fazer maior uso da UBS. 4. O laço familiar mostrou fator de inibição ao uso da UBS. 5. A ocupação da mulher não mostrou correlação com o uso da UBS.
Titre en anglais
A marketing bird's eye view of the Single Health System - SUS
Mots-clés en anglais
Databench
Information Service
Marketing
National Health Card
Woman's Health
Resumé en anglais
Starting from the feminine demand at the Basic Health Unit (UBS) and based upon the perspective of making use of the technologies made available by the Applied Social Sciences and finally, taking into consideration that Health is a social product, and therefore its management requires the knowledge of the wishes, needs of the individuals of a community aiming at defining the priorities and the optimization of the services resources of the local assistance. Objective: to analyze the female demand at the "UBS- Jardim Satélite" located in São José dos Campos- SP, under the view point of rendering health services and the needs noticeable from the users of the Single Health System (SUS). Method: This is a research with a basic delineation, transversal, exploratory and descriptive outlining. Starting from a complementary sampling from women users of the services supplying basic attention by the UBS, it was contextualized the marketing strategy of the Single Health System, the factors of usage of the medical services by the major users (the most frequent ones, building a scale of propensity to the use (Social use of the Health System -EPSSS), were identified, at the end, it was established the degrees of correlativity between the socio-economical and the cultural characteristics (SEC's) of the users, with the values from the EPSSS. In order to embrace the spectrum of the information required by the proposed objectives, it was made an option to develop a quantitative-qualitative approach. The Quantitative method was applied during the realization of the census of the women that were attended at the UBS, during the year 2002 (30,184 users), characterized by means of an identification code (ID) of the National Health Card (CNS) bearing the variables age, family status, place of birth and frequency at using the service. At another moment the method was applied in order to classify the factors associated to the usage of the health service and the validation of the EPSSS. The Qualitative method: it was adopted during the survey of the factors regarding major usage of the services of the UBS, by means of obtaining spontaneous statements from users. From these data it was elected the sample formed by the women that most applied to the services of UBS during the year of 2002, taking into consideration "major frequency", the average number of consultations per capita in that year for that UBS, increased by two standard deviation. Analysis. It was used a simple distribution frequency, values for the central trend and factorial analysis, in this case, specifically, in order to evaluate the importance of the SECS' factors upon the profile of the demand. The EPSSS structured by means of using the technique of the discussion of the collective subject, established 5 domains of analysis (Health; Social; CNS; Systern and Medical relation) the trustworthiness of the EPSSS was measured by Crombach's Alfa (0,8105) and Spearman's coefficient (10%). Results: The user's average age 42,18 years (DP 2,86) 68% of the women had elementary school education; 52% lived with a companion and children; 4% lived alone. 50% of the users were employed by privately owned enterprises. It was identified 12 synthesis discourses. It was noticeable in the whole, that the UBS plays a role of social support regarding the health of the women. The EPSSS shows clearly that the lack of family ties is associated to the greater use of the health service. (p= 0,021). Conclusions: 1. It was noticed a direct relation between the age of the woman and the social usage of the UBS. 2. The greater level of education of the woman did not show any association regarding a lesser use of the UBS. 3. The users that live alone tend to make more use of the UBS. 4 The family tie proved to be a factor of inhibition to the use of the UBS. 5. The nature of occupation of the woman did not show any correlation with the use of the UBS.
 
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DR_753_Assis_2005.pdf (8.18 Mbytes)
Date de Publication
2019-01-16
 
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