• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.6.2018.tde-20022018-163240
Document
Author
Full name
Marina Vieira da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1996
Supervisor
Committee
Mazzilli, Rosa Nilda (President)
Benicio, Maria Helena D Aquino
Carvalho, Maria das Graças Bomfim de
Martins, Ignez Salas
Salay, Elisabete
Title in Portuguese
Estado nutricional de escolares matriculados em Centros Integrados de Educaçao Pública - CIEP'S
Keywords in Portuguese
Escolas Públicas
Estado Nutricional
Estudantes
Abstract in Portuguese
Analisa-se o estado nutricional, bem como alguns de seus condicionantes, de 257 escolares, com 7 a 13 anos de idade, matriculados nos Centros Integrados de Educação Pública- CIEP's em Americana, estado de São Paulo. Para o diagnóstico do estado nutricional considera-se a altura do escolar, adotando classificação com base nas unidades de desvio-padrão (escore Z de altura para idade). Avalia-se o consumo alimentar de 244 crianças da amostra utilizando-se o registro dos alimentos ingeridos pela criança, durante três dias não consecutivos da semana. Analisa-se a adequação de energia e nutrientes de acordo com o padrão nutricional definido para a população brasileira. Observa-se proporção de 15,6 por cento de crianças desnutridas crônicas (ZAI < -2). Ressalta-se que através de análises estatísticas detectou-se entre outras, a influência estatisticamente significativa das variáveis rendimento familiar per capita e freqüência à creche durante a idade pré-escolar, sobre o escore Z de altura para idade da criança. Isso mostra a importância de condições de vida que precedem o ingresso da criança no CIEP e que certamente afetaram o seu crescimento em períodos em que a criança é biologicamente mais vulnerável. Observa-se que o consumo alimentar revela-se deficiente em energia para 28,3 por cento dos escolares, evidenciando problema relativo à quantidade dos alimentos ingeridos. No tocante à qualidade, verificam-se percentuais de proteínas e lipídios, acima dos níveis recomendados. Inversamente, no que tange os carboidratos, os percentuais médios revelam-se abaixo da recomendação. Ressalta-se que 68,9 por cento dos escolares apresentaram alimentação com conteúdo protéico acima do preconizado. Análise das correlações simples entre a adequação do consumo de energia e nutrientes com variáveis sócio-econômicas revela que os nutrientes cuja adequação se mostra estatisticamente associada com renda familiar per capita são: energia, proteína, ferro, riboflavina, niacina e ácido ascórbico.
Title in English
Nutritional status of students enrolled in Integrated Centers of Public Education - CIEP'S
Keywords in English
Nutrition Status
Public Schools
Students
Abstract in English
The nutritional status as well as certain conditioning factors of 257 students from 7 to 13 years of age registered at the Integrated Public Education Centers - CIEP's in Americana, state of São Paulo, are analyzed. Height of students is used to determine the nutritional status, with the classification based on standard deviation units (for Z escore HAZ). Food intake of 244 children is evaluated through the record of food ingested in three non-consecutive days. Energy and nutrient adequacy are analyzed according to the nutritional standard established for the Brazilian population. A 15.6 per cent ratio of children chronically going through malnutrition (HAZ < -2) is observed. Statistical analysis shows that the child's height for age Z score is influenced by per captia family income and attendance to day-care centers during preschool age, among other variables. That shows the importance of life conditions prior to the child's entry to CIEP and which have certainly affected its growth throughout periods when a child is biologically most vulnerable. Food intake is found energy- deficient for 28.3 per cent students, thus stressing the problem concerning the amount of ingested food. As to quality, protein and lipid ratios above recommended levels are observed. Inversely, average carbohydrate ratios are under the recommendations. One should stress that the protein content in the nourishment of 68.9 per cent students was above the recommended allowances. Simple correlation analysis between energy and nutrient consumption with social-economical variables reveals that the adequacy of nutrients statistically associated with per capita family income are energy, protein, iron, riboflavin, niacin and ascorbic acid.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
DR_292_Silva_1996.pdf (5.84 Mbytes)
Publishing Date
2018-02-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.