• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2017.tde-26012017-101749
Document
Author
Full name
Flavia Volta Cortes de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2016
Supervisor
Committee
Marques, Renato Francisco Rodrigues (President)
Altmann, Helena
Nunomura, Myrian
Title in Portuguese
Participação feminina no futsal escolar de Ribeirão Preto: a perspectiva de jogadoras do ensino médio sobre questões de gênero
Keywords in Portuguese
Educação
esporte
Futsal
Gênero
Abstract in Portuguese
Um importante aspecto sociocultural que exerce influência sobre a formação esportiva de jovens é a participação feminina no campo do esporte. Mediante os processos históricos que evidenciam o papel social atribuído historicamente no Brasil ao gênero feminino e à simbologia ligada ao futsal como uma prática de reserva masculina, tem-se a participação feminina nesta modalidade como um evento que ainda desperta estranheza em algumas esferas da sociedade. Considerando que o esporte na escola é um espaço de reforço de estereótipos e preconceitos, o objetivo do presente trabalho é investigar e descrever a percepção de jogadoras de futsal escolar de Ribeirão Preto sobre as questões de gênero envolvidas em sua prática esportiva. A expectativa é oferecer subsídios teóricos para reflexões sobre ensino do esporte e as questões de gênero na escola. Para tal, foi realizada uma abordagem qualitativa, utilizando-se a Teoria Fundamentada, com a realização de entrevistas semiestruturadas com jogadoras de uma equipe de futsal feminino do ensino médio de uma escola particular de Ribeirão Preto. A pesquisa permitiu concluir que apesar de ainda haver preconceito com mulheres que praticam futsal, este cenário está mudando, uma vez que novas formas de manifestar questões de gênero estão se configurando e se estabelecendo na sociedade atualmente. Foi possível perceber a escola como um ambiente de papel fundamental, sendo o espaço para que as mulheres que são transgressoras e brigam para que essas práticas se tornem legítimas e se fortaleçam na sociedade, embora em alguns momentos essa instituição ainda comporte-se como espaço de reprodução.
Title in English
Women participation in Ribeirão Preto school futsal: the perspective of high school players on gender issues.
Keywords in English
Education
Futsal
Gender
Sports
Abstract in English
An important sociocultural aspect that influences the sports training of young people is the female participation in sports field. Through historical processes which show the social role historically attributed in Brazil to females and the symbolism linked to futsal as a practice of male reserve, has the participation of women in this mode as an event that still arouses strange in some spheres of society. Considering that sports in school is a space that reinforce stereotypes and prejudices, the aim of this study is to investigate and describe the perception of school futsal female players from Ribeirão Preto on gender issues involved in their sport. The expectation is to provide theoretical basis for reflection on sport teaching and gender issues in school. For such, a qualitative approach was carried out, using the Grounded Theory, with the completion of semi-structured interviews with female futsal teams of players from a private high school in Ribeirão Preto. This research concluded that although there is still prejudice against women who practice futsal, this is changing, as long as new ways to express gender issues are setting up and settling in society today. It was possible to realize the school as key role environment for women who are transgressive and fight for these practices to become legitimate and strengthen in society, although in a few moments this institution still a reproduction place.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.