• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2014.tde-16082014-172449
Document
Author
Full name
Aline Vieira de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2014
Supervisor
Committee
Cunha, Marcus Vinicius da (President)
Campos, Raquel Discini de
Pacifico, Soraya Maria Romano
Title in Portuguese
Análise retórica do discurso político-educacional de Cecília Meireles
Keywords in Portuguese
Análise Retórica. Aristóteles
Cecília Meireles
Discurso Pedagógico
Escola Nova
Abstract in Portuguese
Esta dissertação analisa uma série de crônicas de autoria de Cecília Meireles publicadas entre 1930 e 1933 no jornal Diário de Notícias da cidade do Rio de Janeiro. Além de contribuir para a compreensão do movimento escolanovista brasileiro desenvolvido entre os anos de 1920 e o início da década de 1930, o trabalho tem por objetivo investigar nos textos da autora a presença das paixões, segundo a caracterização feita por Aristóteles na Retórica, como componentes emocionais que determinam o caráter persuasivo de um discurso. Seguindo os parâmetros metodológicos adotados pelo Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia, o trabalho apresenta Cecília Meireles como oradora habilitada a discorrer sobre questões escolares. As paixões são organizadas em duas categorias: a positiva, formada por confiança, emulação, tranquilidade, benevolência, amor, compaixão e pudor; e a negativa, constituída por temor, desprezo, cólera, inveja, ódio, indignação e despudor. O trabalho evidencia que Cecília Meireles utilizava as paixões positivas para se referir ao que estivesse em concordância com a Escola Nova e as paixões negativas para tratar de ideias e realizações contrárias ao escolanovismo.
Title in English
Rethorical analysis of Cecília Meireles political-educational discourse.
Keywords in English
Aristotle.
Cecília Meireles
New School
Pedagogical Discourse
Rhetorical Analysis
Abstract in English
This dissertation examines a series of chronicles by Cecília Meireles published between 1930 and 1933 in Diário de Notícias Daily News , a newspaper from Rio de Janeiro city. In addition to contributing to the comprehension of Brazilian New School movement developed between the 1920s and early 1930s, the work investigates the presence of passions in Meireless texts; according Aristotles Rhetoric, passions are emotional components that determine the persuasiveness of a speech. Following the methodological parameters adopted by Rhetoric and Argumentation in Pedagogy Research Group, the work presents Cecilia Meireles as a "speaker" able to approach school issues. The passions are organized into two categories: the "positive" are formed by confidence, emulation, tranquility, grace, love, compassion and decency; and the "negative" consist of fear, contempt, anger, jealousy, hatred, indignation and shamelessness. The paper concludes that Cecilia Meireles used the "positives" passions to refer those who were in agreement with the New School and the "negatives" to discuss ideas and accomplishments contrary to New School.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
SVA.pdf (809.83 Kbytes)
Publishing Date
2014-11-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.