• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2017.tde-01022017-191847
Document
Author
Full name
Caroline da Cunha Moreno
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2016
Supervisor
Committee
Assolini, Filomena Elaine Paiva (President)
Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Mattos, Maria de Fátima da Silva Costa Garcia de
Title in Portuguese
Leitura de imagens na educação infantil: análise discursiva
Keywords in Portuguese
Análise de discurso
Arte
Imagem
Leitura
Abstract in Portuguese
MORENO, C. da C. Leitura de imagens na Educação Infantil: análise discursiva. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2016. O presente trabalho visa a investigar, no âmbito da Análise de Discurso de matriz francesa (AD), o movimento de produção de sentidos nos processos de leitura de imagens no contexto da Educação Infantil. O conceito de leitura aqui empregado é compreendido sob a ótica da perspectiva discursiva, para a qual os processos de produção da leitura extrapolam a simples noção de decodificação. O material que constitui o corpus de análise resulta de observações realizadas em escolas de Educação Infantil da rede municipal de Ribeirão Preto, interior de São Paulo, além de entrevistas com os sujeitos-professores cujas práticas pedagógicas foram observadas. O estudo divide-se em cinco seções que abordam os fundamentos teóricos da AD; um breve percurso histórico do ensino de arte no Brasil e o contexto de suas práticas escolares; reflexões sobre a formação de professores; os aspectos metodológigos que embasam as investigações e, por fim, são apresentadas as análises. Os resultados encontrados indicam que, embora a maior parte das práticas escolares observadas no campo remetam a práticas que vêm sendo tradicionalmente reproduzidas no contexto escolar, é possível encontrar fissuras que apontam para a possibilidade de que o diferente se instale, superando a tradição da paráfrase, do mesmo. Contudo, muito ainda é possível avançar no que diz respeito à possibilidade de circulação do discurso lúdico, característico do discurso artístico, nas instituições escolares, mesmo quando as práticas pedagógicas têm como plano de fundo a Educação Infantil.
Title in English
Reading the images on Childhood Education: discursive analysis
Keywords in English
Arts.
Image
Reading
Speech analysis
Abstract in English
The present work aims to search, in the discursive analysis of frech matrix (AD), the scholar practices involving the images reading in the context of childhood education. The concept of reading used here is comprehend in the view of discursive perspective, in which the process of production of the reading goes beyond the simple notion of decodification. The material of the analysis results from observations made in schools of childhood education in Ribeirão Preto, countryside of the state of São Paulo, besides the interviews with the teachers-subject whose pedagogical practices were observed. This study is divided in five sections that include the theoretical fundamentals of AD; an brief historical path of the arts education in Brazil and the context of its scholars practices; reflections about the teachers formation; the methodological aspects which gave background the investigations and, at the end, are broght the analysis. The foundings show that, though the major part os the scholars practices observed in the field refers to the practices that have been tradicional reproduced in the school context, its possible to find holes which points to the possibilities that the different instals itself, overcoming the paraphrases tradition. However, much is still possible to go forward in the possibilities of the circulation if the playfull speech, caracteristics of the arts speech, in the scholar institutions, even when the pedagogical practices has background plan on the childhood education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.